Piloodiloa taotlemiseks on vaja läbida rahvusvaheliselt tunnustatud piloodiloa koolitus. Load väljastatakse sarnaselt autojuhilubadele kategooriate põhiselt –erinevate kategooriate lubade saamiseks on vajalik erinev ettevalmistus ja praktika, lisaks võivad erineda tervisenõuded.
Õhusõiduki piloodiks saab õppida koolitusorganisatsioonides, millel on õigus vastava kategooria koolitust läbi viia. Piloodiloa õpingute käigus saadakse teoreetilised teadmised ja omandatakse praktilised oskused. Õpitakse lennundusõigust, inimvõimeid, meteoroloogiat, raadiosidet, aerodünaamika aluseid, käitamisprotseduure, lennu suutlikkusnäitajaid ja planeerimist, navigeerimist ning omandatakse üldteadmised õhusõidukitest.
Lennupraktika käigus õpitakse lennueelset ettevalmistust, starti, tegevusi lennul, marsruutlendu, lennuväljale lähenemist ja maandumist ning tegutsemist ebatavalises ja hädaolukorras.
Teooriaeksamid
Teoreetiliste teadmiste puhul hindab Transpordiamet piloodi sisulist valmisolekut õhusõiduki juhtimiseks ja väljastab kõigi vajalike eelduste täitmisel õhusõiduki juhtimiseks piloodiloa. Teooriaeksamite läbiviimine peab toimima vastavalt Komisjoni määruse (EL) 1178/2011, Komisjoni rakendusmääruse (EL) 2018/1976 või Komisjoni määruse (EL) 2018/395 nõuetele.
Taotlejad sooritavad eksami pärast seda, kui nad on saanud nende koolituse eest vastutava koolitusorganisatsiooni soovituse, mis antakse pärast teoreetilise õppe kursusel nõutavate elementide rahuldaval tasemel omandamist.
PPL/LAPL teooriaeksamite ingliskeelsed näidisküsimused
Kehtivustõend
Transpordiamet tunnustab EASA liikmesriikides välja antud piloodilubasid neile täiendavaid nõudeid esitamata. ICAO liikmesriigis välja antud piloodilube tunnustab Transpordiamet vastavalt Komisjoni delegeeritud määrusele (EL) 2020/723. EASA liikmesriigis registreeritud õhusõiduki piloteerimiseks peab piloot omama kas FCL-osa, SFCL-osa või BFCL-osa kohast piloodiluba või ICAO liikmesriigis välja antud ja EASA liikmesriigis tunnustatud piloodiluba.
Loa tunnustamiseks peab taotleja esitama taotluse oma elu- või asukohariigi lennuametile. Kui piloot ei ela EASA liikmesriigi territooriumil, peab ta esitama taotluse selle riigi lennuametile, kus on tema tööandjaks oleva või saava lennuettevõtja peamine tegevuskoht, või selle riigi lennuametile, kus õhusõiduk, millel ta lendab või kavatseb lennata, on registreeritud. Loa tunnustamiseks esitab taotleja Transpordiametile taotluse.
Lubade üleviimine
Piloodil ei tohi olla ühe õhusõidukiliigi kohta mitut Komisjoni määruse (EL) 1178/2011, Komisjoni rakendusmääruse (EL) 2018/1976 või Komisjoni määruse (EL) 2018/395 kohaselt väljaantud luba. Loa omanik peab haldama kõiki lubasid selle riigi lennuametis, kus hoitakse tema terviseandmeid.
Loa üle toomiseks mõnest teisest Euroopa Liidu Lennundusohutusameti (European Union Aviation Safety Agency – EASA) liikmesriigist Eestisse peab loa omanik esitama Transpordiametile taotluse. Loa üle viimiseks Eestist mõnda teise EASA liikmesriiki peab loa omanik esitama taotluse selle riigi lennuametile, kuhu soovib luba üle viia.
Piloodilubade automaatne tunnustamine
Piloodil, kes kavatseb lennata väljaspool liidu territooriumi õhusõidukiga, mis on registreeritud mõnes muus liikmesriigis kui talle lennumeeskonnaliikme loa välja andnud liikmesriik, peab trükisena või elektrooniliselt kaasas olema Rahvusvaheline Tsiviillennunduse Organisatsiooni (The International Civil Aviation Organization – ICAO) liite (attachment) viimane väljaanne. Väljaanne peab sisaldama selle lepingu ICAO-registreerimisnumbrit, millega tunnustatakse lubade automaatset valideerimist, ja kõnealuse lepinguga ühinenud riikide loetelu. ICAO liide on kättesaadav siit.
Piloodil peab alati kaasas olema kehtiv luba ja tervisetõend, kui ta kasutab loaga kaasnevaid õigusi.
loe lähemaltLoaga antud õiguste kasutamine sõltub loa pädevusmärgete ja tervisetõendi kehtivusest.
loe lähemaltTranspordiamet annab välja kontrollpiloodi tunnistusi ja volitusi ning peab nende üle arvestust.
loe lähemalt- Lennundusseadus
- Komisjoni 3. novembri 2011. a määrus (EL) nr 1178/2011, millega kehtestatakse tsiviillennunduses kasutatavate õhusõidukite meeskonnaga seotud tehnilised nõuded ja haldusmenetlused vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EÜ) nr 216/2008
- Komisjoni 4. märtsi 2020. a delegeeritud määrus (EL) 2020/723, millega kehtestatakse üksikasjalikud normid kolmandate riikide piloodilubade tunnustamise kohta
- Komisjoni 14. detsembri 2018. a rakendusmäärus (EL) 2018/1976, milles sätestatakse üksikasjalikud eeskirjad purilennukilendude ja purilennuki lennumeeskonna liikmete lubade suhtes vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EL) 2018/1139
- Komisjoni 13. märtsi 2018. a määrus (EL) 2018/395, milles sätestatakse üksikasjalikud eeskirjad õhupallilendude ja õhupalli lennumeeskonna liikmete lubade suhtes vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EL) 2018/1139
- Teede- ja sideministri 21. detsembri 2001. a määrus nr 125 "Lennundusspetsialistide vanusele ja kvalifikatsioonile, nende koolitusele ja eksamineerimisele esitatavad nõuded ning lennundusspetsialistidele lennunduslubade väljaandmise ja välisriikides väljaantud lennunduslubade tunnustamise eeskiri"
- Majandus- ja kommunikatsiooniministri 15.04.2003. a määrus nr 68 "Lennunduse raadioside loa väljaandmise kord"
Seotud viited
Viimati uuendatud 25.06.2025