Elektrooniline mereinfosüsteem

Elektrooniline mereinfosüsteem (EMDE) on süsteem, millele rahvusvaheliselt viidatakse ka kui "National Maritime Single Window". Rakendus on loodud meretranspordiga seotud informatsiooni (teabe ja dokumentide) loomise, vahendamise ja kontrolli lihtsustamiseks.
Pildil on kujutatud elektroonilise mereinfüsisteemi (EDME) logo

Elektroonilise mereinfosüsteemi põhimäärus

Elektroonilise mereinfosüsteemi üldtingimused

EMDE keskkonnad

EMDE keskkonnas on kõigile olemas avalik osa ning sellele ligi pääsemiseks saab sisse logida Eesti ID-kaardiga ilma eelneva registreerimiseta.

Liitumiseks EMDE-ga tuleb täita avaldus süstemi avalehel, kasutajate lisamiseks pöörduda organisatsiooni kontoadministraatori või EMDE kasutajatoe poole. 

EMDE kasutamisega tutvumiseks ja uute kasutajate koolitamiseks soovitame kindlasti kasutada koolitus- ja testkeskkonda.

Test- ja koolituskeskkonda sisenemiseks ei saa kasutada ID-kaarti, kasutaja õigused saab EMDE kasutajatoest. 

EMDE keskkonnas on kõigile olemas avalik osa ning sellele ligi pääsemiseks saab sisse logida isikutuvastus teenusega (ID-kaart, Mobiil-ID või Smart-ID) ilma eelneva registreerimiseta.

Dokumendid

Korduma kippuvad küsimused

Teeninduslike laevade nimekiri on ametkondade vaheline kokkulepe, mis aitab hallata mereohutust reidil. Seadusandlusest tulenevat eraldi nimekirja loodud ei ole.

Reidil võib teenuseid pakkuda laev vastavalt meresõiduohutuse seadusele (laev – veesõiduk, mida kasutatakse majandustegevuseks, riigihaldusülesannete täitmiseks või kutsekoolituseks, välja arvatud käesoleva paragrahvi punktis 3 nimetatud väikelaev. Laevana käsitatakse ka üle 24-meetrise kogupikkusega veesõidukit, mida kasutatakse vaba aja veetmiseks).

Majandustegevuseks sobilikud laevad peavad olema Transpordiameti poolt kontrollitud ja sertifitseeritud.

Oluline on vältida ebaseaduslikku tegevust, kus majandustegevusega hakkasid tegelema väikelaevad ehk huvilaevad.

Selleks, et lihtsustada ja kiirendada reidi tegevuste kontrolli ja kooskõlastamist, on reidil teenuste pakkumistest huvitatud laevad kantud eelnevalt EMDE-s teeninduslike laevade nimekirja. Kui mõni laev soovib hakata pakkuma teenust reidil, siis peab omanik või tema esindaja esimesel korral pöörduma Transpordiameti poole, kes kontrollib üle laeva sertifikaadid ja korrasoleku ning EMDE peakasutaja lisab selle laeva EMDE teeninduslike laevade nimekirja.

Laevakülastusi kontrollib ka Merevägi ja ei kooskõlasta laevakülastust, kui reidil teenust pakkuvat laeva ei ole teeninduslike laevade nimekirjas.

Avalik kasutajakonto võimaldab igal kodanikul vaadata piiratud koguses EMDE-s olevaid laevakülastuste kohta käivaid andmeid. Selleks, et luua ja hallata laevakülastusi ning teha järelevalve toiminguid, ei piisa avaliku kasutaja konto omamisest. Töötajale tuleb EMDE-s avada konto ja talle tuleb omistada kasutaja roll ettevõtte alt, mida ta esindab. Selleks tuleb ettevõttel esitada taotlus, mis sisaldab töötaja nime, perekonnanime, isikukoodi, e-posti aadressi ja kontakttelefoni ning kasutaja rolli. Taotluse saab esitada EMDE kasutajatoele emde@transpordiamet.ee. Peakasutaja loob vajalikud kontod, töötaja saab teavituse konto loomisest.

Veeteetasude arvestamisel on oluliseks komponendiks laeva kogumahutavus (GT). Erandiks on topelt põhjaga tankerid, mille veeteetasu suuruse arvutamisel võetakse aluseks laeva vähendatud kogumahutavus (RGT), mis on märgitud 1969. aasta rahvusvahelise laevade mõõtmise konventsiooni alusel laevale väljastatud mõõtekirjas. Vähendatud kogumahutavust arvestatakse, kui laeva mõõtekirja lõigus „märkused” on tehtud vastavasisuline märge. (MSOS § 5010. Tasumäära vähendamine)

Sammud RGT märkimiseks laevaandmetes järgnevas järjekorras:

  1. Sisestatud laeva liigiks peab olema mõni tankeritest.
  2. Sisesta laevaandmetesse sertifikaatide juurde laeva mõõdukirja („International Tonnage Certificate (1969)“).
  3. Sisesta laevaandmetes RGT suurus, mille leiad laeva mõõdukirja lõpus märkustest. Kui EMDE sisemine kontroll ei tuvasta mõõdukirja olemasolu, siis RGT väli ei muutu aktiivseks ja suurust sisestada ei ole võimalik.

Kui tankeril pole topelt põhja või puudub mõõdukirjas märge RGT suuruse kohta, tuleb laevaagendil teha märke "RGT n/a".

NB! Kui laevatüübiks on valitud tanker, aga RGT pole sisestatud ega pole tehtud märget „RGT n/a“, ei saa laevakülastust luua.

Väinamere lihtsustatud laevakülastust tuleb kasutada juhul, kui on vaja esitada ainult lootsitellimus ja selle andmeid SSN-i ei saadeta. Ei nõuta teadete saatmist, mis on osaks tavalise laevakülastuse vormistamisel.

Laevakülastuse vormistamine: 

  1. alusta laevakülastuse loomisega nii, nagu alati oled teinud;
  2. täida ära lahtrid, mis puudutavad kasutatavat laeva, veendu laevaandmete õigsuses;
  3. sisesta sihtsadamaks Väinamere reid, samuti lähte- ja sihtsadam;
  4. märgi ära märkeruut "transiit"; 
  5. sisesta tegelik süvis vööris ja tegelik süvis ahtris;
  6. salvesta;
  7. lootsitellimuse koostamisel on valikus ainult kaks Väinamere regiooni transiidipunkti: Viire lootsijaam ja Plagurahu lootsijaam.
  8. saada tellimus ära.

ATA ja ATD andmete automaatne sisestus vastavatele väljadele LK-s toimub pärast lootsikviitungi EMDE-s vastuvõtmist (sisestatakse lootsi saabumise aeg laevale ja lahkumise aeg laevalt, lootsikviitungi kinnitamisel).

Aktiviseerub automaatne Veeteetasu vabastus.

Rakendub laevadele, mille tüübiks on laevaagent laevakülastuse koostamisel määranud „Mereväelaev / mereväe abilaev (Naval/Naval Auxiliary )“ või „Muu sõjaväe laev/Other naval vessel“:

  • veeteetasust ja SSN teadete saatmisest vabastamine:
  • jäätmete deklareerimise nõue on eemaldatud.

Lihtsustatud laevakülastuse saamiseks tuleb laevakülastuse loomisel esimesena sisestada laev ja selle tüüp.

Vaatamata pealkirjale, ei saa EMDE-s reeglina juba sisestatud  ja salvestatud teavet kustutada. Selleks on mitmeid põhjuseid:

  • kord sisestatud andmed on osa teabe ajaloost, mida tuleb arhiveerida ja säilitada pikema aja jooksul vastavalt Elektroonilise mereinfosüsteemi põhimääruse § 10;
  • sisestatud andmed on süsteemis omavahelistes seostes ning neid lõhkuda ei saa;
  • intsidentide uurimisel on oluline, et kasutatavad andmed oleksid olemas muutmata kujul;
  • alusandmed väljastatud veeteetasudele peavad olema säilitatud muutmata kujul.

Andmeid ei saa kustutada ka peakasutaja ning arendajal on selleks piiratud võimalused.

EMDE-s on olemas vahendid, millega saab saavutada tulemuse, mida mõeldakse „kustutamise“ all. Selleks on kas:

  • tühistamine (näiteks laevakülastus);
  • õiguste, sertifikaatide ja dokumentide kehtivuse lõpptähtaja määramine. Sellisel juhul kaovad isikutel/organisatsioonidel volitused neile rollidega antud tegevuste üle ning piiratakse neile juurdepääsu teabele, kuigi nad jäävad kasutajatele EMDE-s visuaalselt nähtavaks. Sama kehtib ka sertifikaatide puhul;
  • kehtivuse lõpptähtaja määramise võimalus on seotud kasutajale antud rolliga.

EMDE-s on laeva andmete üheks alalõiguks sertifikaadid. Mitmed laevaagendid on saanud ametiasutustelt keeldumisi laevakülastuste esitamisel, sest üheaegselt on kehtivad mitu sama tüüpi sertifikaati (näiteks mõõdukiri, registreerimise tunnistus). Selline olukord ei ole õiguslikult võimalik. Vanu sertifikaate kustutada ei saa, kuigi nõudmisi ametiasutuste poolt esitatakse. Agent saab määrata vanale sertifikaadile kehtivusaja lõpu.

Selleks, et vältida taolisi meeldetuletusi, on oluline laevaagentidel vaadata üle laevakülastuse koostamisel ka laeva andmed ja kehtivad sertifikaadid.

Meresõiduohutuse seadus § 533. Laeva saabumisest ja lahkumisest teatamine:

(1) Reeder, kapten või laevaagent on kohustatud edastama Transpordiametile laeva Eesti sadamasse saabumise teate koos asjakohaste andmetega.

Laevade ja väikelaevade sisemerre, sadamatesse ning piiriveekogude Eestile kuuluvatesse vetesse sisenemise ja neist väljumise kord sätestab nii:

§ 1. Laevaagendi või laeva kapteni teavitamiskohustus

(1) Laevaagent või laeva kapten on kohustatud laeva saabumisest teavitama Politsei- ja Piirivalveametit, Kaitseväge, Maksu- ja Tolliametit, Terviseametit, Põllumajandus- ja Toiduametit ning sadamakaptenit.

Seadusandlus ei too välja erandeid, kas laev saabub sadamasse omal jõul või pargase koosseisus. Sellest tulenevalt tuleb iga sadamat külastava laeva kohta koostada EMDE-s eraldi laevakülastus. See tagab riigi võimekuse omada ülevaadet sadamasse saabuvate ja väljuvate veesõidukite ja nende ohutuse üle.

Pargase EMDE-s kirjeldamist tuleb kasutada juhul, kui vedurlaeva taga on mitte veesõidukina registreeritud ujuvvahendid. Kui pargase koosseisus on registreeritud laev, siis segaduste vältimiseks tuleks vedurlaeva kommentaaridesse lisada veetava laeva laevakülastuse number ja kirjeldus, mis aitab saada aru pargase koosseisust.

Kui sadamasse sisenemisel ja väljumisel on pargase koosseis erinev, siis saab seda teha laevakülastuses laevaandmete täpsustamisega.

Kas eraldi laevakülastused on vaja teha ka siis, kui pukseri taga on laev, mis mingil põhjusel ise ei ole võimeline liikuma?

a) Eraldi laevakülastus on vaja teha ka pukseri taga olevale laevale. Kui laev ei ole mehitatud, siis isegi pukseerimiseks peab laeval olema tunnistused, mis kinnitavad, et laev on võimeline vähemalt ujuma (Tonnage ja Load Line).

b) Pargase laevakülastusele tuleb selgelt märkida, et tegemist on „Teisaldatava ujuvvahendiga“ (MSOS §11) ning meeskonda peal ei ole. Siis ei saa nõuda täpselt samu dokumente, kui tavalise laevakülastuse korral.

Laeva MMSI sisaldab kodeeritud kujul infot ka lipuriigi kohta. EMDE kontrollib sisestamisel, et laeva MMSI ja lipuriik sobituksid omavahel. Lipuriigi muutmisel tuleb esmalt kustutada vana MMSI, siis teha lipuriigi muutus ja viimasena lisada uus MMSI.

See funktsionaalsus loob võimaluse sadamatel saada muudatusega seotud informatsiooni ühest allikast ja väheneb vajadus muudatuste koordineerimisel (üldjuhul hilinemised) telefoni ja e-posti teel.

ETA/ETD aja kommenteerimine EMDE-s:

  1. kommentaari nõutakse juhul, kui on juba ära saadetud 24 h eelteade saabumisel ja eelteade sadamast väljumisel;
  2. kui laevakülastuses tehakse muudatus, mis vastab eelmises punktis toodud kriteeriumitele, siis tuleb rippmenüüst valida muudatuse põhjus. Tulenevalt tarkvara platvormi omapärast, ei pruugi rippmenüü muutuda kohe nähtavaks, sest pole toimunud akna sisu „värskendamist“. Sellisel juhul tuleb sisestajal suunduda korraks laevakülastuse mõnele teisel osale ja tulla tagasi. Nüüd on akna sisu värskendatud ning kommentaari rippmenüü ilmunud nähtavale;
  3. pärast ETA või ETD muutmist muutub teadete staatus kollaseks ja eelteated tuleb uuesti välja saata.

Laevakülastuse loojal ja haldajal on kohustus hoida laeva ja selle liikumisega seotud infot kaasajastatuna.

Meeldetuletus! Kui laevakülastuse andmetes tehakse muudatusi, mis on EMDE kasutajatele ja osapooltele teadetena juba edastatud, on muudatuste tegijal kohustus saata kordusteade.

Kordussaatmise vajadusele vihjab vastava teate staatuse muutumine kollaseks.

Kui teadet uuesti saadetud ei ole, jääb muudatus ainult EMDE-sse ja ei jõua teiste kasutajateni, kes seda informatsiooni oma töös vajavad.

Alates 6.03.2024 on EMDE-s uus rakendus, mis koosneb kahest osast: tähelepanu vajavate laevade nimekiri ja EMDE kasutajatele visuaalse indikatsiooni andmine, kui laevakülastus sisaldab loetelus sisalduvat laeva.

Tähelepanu vajavate laevade nimekiri sisaldab laevade loetelu, mille juurdepääs EL-i territooriumil asuvatesse sadamatesse on keelatud lähtuvalt vastu võetud Euroopa Liidu sanktsioonidest:

  1. Venemaa lipu all sõitvad laevad, varilaevastik;
  2. mitte EL-i laevad, millele on Venemaa meresõiduregistri RMRS (Russian Maritime Register of Shipping) väljastatud sertifikaat või klassifikatsioon;
  3. EL-i laevad, millele on Venemaa meresõiduregistri RMRS (Russian Maritime Register of Shipping) väljastatud sertifikaat või klassifikatsioon;
  4. EL-i tähelepanu all olevate tankerite nimekiri;
  5. nimekiri laevadest, mille suhtes liikmesriigid on keelanud sadamasse siseneda mõne sanktsiooni kahtlustuse või kinnitatud rikkumise tõttu.

Kui laevakülastus koostatakse laevale, mis on tähelepanu vajavate laevade nimekirjas, annab EMDE sellest teada ja küsib „Laevakülastuse laev "…" on kõrgendatud tähelepanuga jälgimise all. Kas olete kindel, et soovite jätkata?“ JAH/EI.

Laevakülastuse taust, milles sisaldub tähelepanu vajavate laevade nimekirjas olev laev, on värvitud roosaks.

Laevakülastuste loetelus on võimalik kasutada filtrit „Jälgimise tingimus / Tähelepanu vajavad laevad“, et leida üles kõik laevakülastused, kus laevad on tähelepanu vajavate laevade nimekirjas.

Laeva tähelepanu vajavate laevade nimekirjas olemine ei tähenda automaatselt, et seda ei võiks teenindada, lihtsalt eelnevalt on vaja välja selgitada sanktsioonide ulatus ja  teenuseosutamisega kaasnevad piirangud.

Välisministeerium / sanktsioonid - sealt leiab praktilisi juhendeid ettevõtjatele, mis muuhulgas rõhutavad ka ettevõtjate enda hoolsuskohustust sanktsioonide järgimisel

Vaata ka KKK: Euroopa Liidu sanktsioonide kasutajatugi

Kui tegemist on välispiiri ületamisega, siis kehtib "Laevade ja väikelaevade sisemerre, sadamatesse ning piiriveekogude Eestile kuuluvatesse vetesse sisenemise ja neist väljumise kord", eriti Lisa 2 ja Lisa 3.

Kui tegemist on sisepiiri ületusega, kehtib "Reisilaeval viibivate isikute nimekirja kantavate andmete loetelu ja nimekirja koostamise põhimõtted". Eriti oluline on § 1 Reisilaeval viibivate isikute nimekirja kantavad andmed.

Reisilaeval viibivate isikute nimekirja (edaspidi isikute nimekiri) kantakse järgmised andmed:

  • isiku ees- ja perekonnanimi;
  • sünniaeg;
  • sugu;
  • kodakondsus;
  • reisija või tema hooldaja soovil teave, mis käsitleb reisija vajadust erihoolduse ja -abi järele hädaolukorras.

Kui Tallinna-Stockholmi või Tallinna-Helsingi suunal liikuv reisilaev muutub vahel kruiisilaevaks, siis kehtib talle Vabariigi Valitsuse määrus 19.05.2004 nr 194.

Näpunäited:

  1. võib juhtuda, et isikul tegelikult puudub kas eesnimi või perekonnanimi. Seda võib juhtuda nt Malaisia või India kodanike passidega. Sellisel juhul, kui laevaagent on veendunud, et tegemist ei ole sisestamise veaga, tuleb esitatud nimi sisestada nii eesnime kui ka perekonnanime väljadele;
  2. kui isikul puudub kodakondsus, siis tuleb riigi väljale sisestada xx;
  3. kui reisija või meeskonnaliikme dokumentidel on teadmata mõned andmed, siis tuleb need väljad jätta tühjaks;
  4. nimekirjade üleslaadimisel võib laevaagent saada eelhoiatuse, mis tekib pärast seda, kui EMDE on teinud eelkontrolli esitatavate andmete formaadile. Hoiatus tekib siis, kui mõne välja formaat ei vasta nõuetele. Kui teil on nimekirjad korralikult ette valmistatud, siis võib andmed üles laadida. Juhul, kui tekib kahtlus, et mõned andmed Excelis võivad olla puudulikud, siis on võimalus laadimise protsessiga mitte jätkata, vaadata esitatavad andmed uuesti üle ning siis minna uuele katsele;
  5. enamlevinud probleem Exceliga üleslaetud andmete EMDE poolt mitte tuvastamises tuleneb Exceli väljade valest formaadist. Lihtsaim viis probleemi kõrvaldamiseks on EMDE-st FAL-vormi alla laadimine ja sinna andmete ümber kopeerimine (andmete kleepimisel kasutada funktsiooni „ainult andmed“ ja veenduda, et kleebitud andmed asuvad õiges veerus).
  6. võõrapäraste nimede ladina tähtedega kirjutamisel aitab kaasa Riigi Teatajas avaldatud "Isikunime andmisel ja kohaldamisel kasutatavate eesti-ladina tähtede ja sümbolite loetelu ning võõrkeelsete isikunimede ümberkirjutusreeglid" ja selle Lisa 1.
  7. nimed ei tohi sisaldada ka spetsiaalseid tähemärke. 

Mõiste "regulaarreis" tuleb meresõiduohutuse seadusest:

§ 1. Seaduse reguleerimisala

19) regulaarreis – merereis avalikustatud reisigraafiku alusel või nii korrapäraselt või sageli, et avaldub tema ilmne regulaarsus.

Regulaarreisi mõistet kasutatakse lootsi- ja veeteetasude arvutamisel:

  • veeteetasude korral kasutab seadusandja regulaarreisi mõistet reisi- ja ro-ro-laevadele. Siin rakendub asenduslaeva kasutamise võimalus;
  • lootsitasude korral kasutab seadusandja regulaarreisi mõistet laiendatud ulatuses: reisilaev, ro-ro-tüüpi kaubalaev, konteineriveolaeva ja autoveolaev (§ 681. Lootsitasu maksmise erijuhud).

Regulaarreis eeldab kahe tingimuse täitmist:

  • Eestis oleva sadama reisigraafiku kohast või regulaarset külastamisest (näiteks Vanasadam, Muuga sadam) ja seda;
  • konkreetse laeva poolt.

Laevaoperaatori töögraafiku alusel ühte ja sama Eesti sadamat külastavad erinevad laevad ei kvalifitseeru automaatselt regulaarreisiks (kui mõlemad eeldused ei ole täidetud).

NB! Regulaarreisi korral on võimalik ette ennustada järgmisi sadamakülastusi pikema perioodi jooksul lähitulevikus (näiteks järgmine kvartal).

Regulaarreisid märgib EMDE-s ära peakasutaja:

  • regulaarreisi sõidugraafiku sisestamisega EMDE-sse;
  • regulaarreisi märke lisamisega laevaandmetesse kokkulepitud perioodiks, kui laevaagent on esitanud regulaarreisi kirjeldava informatsiooni.

Lootsitasude korral teeb regulaarreisi märke peakasutaja Riigilaevastiku finantstöötaja tellimusel.

Regulaarreiside graafikud tuleb saata EMDE kasutajatoele emde@transpordiamet.ee  ja cc janno.luts@riigilaevastik.ee

Funktsionaalsus toetab Sadamaseaduse § 27. Laevajäätmetest teavitamine ja laevajäätmete üle arvestuse pidamine, EL direktiiv 2002/59/EC ja El direktiiv 2019/883.

Sadamas laevajäätmete üleandmise protsessi vormistamise lühikirjeldus:

  1. laevaagendid edastavad jäätmete deklaratsiooni FAL vormi põhjal. Deklaratsiooni esimeses veerus on kirjas üleantavate jäätmete hinnanguline kogus;
  2. sadama esindajad saavad automaatselt eeltäidetud jäätme kviitungid (üks vastuvõtja kohta), laevaagendil on võimalik kviitungi sisu vajadusel parandada (nii kaua kuni sadama esindaja pole kviitungit kinnitanud ja osapooltele laiali saatnud);
  3. sadama esindaja kinnitab ja saadab jäätmete vastuvõtu kviitungid osapooltele laiali. Kviitungitesse sisestatud kogused ilmuvad jäätmete deklaratsiooni viimasele, punasele veerule;
  4. lõpptulemuse vormistab sadama esindaja sadamas vastuvõetud laevajäätmete akti kinnitamisega.

Sadamas vastuvõetud laevajäätmete akt on mõeldud laevale edastamiseks, jäätmekviitungid edastatakse SafeSeaNet-i ja neid saavad jäätmete vastuvõtjad kasutada tõenditena teenuse osutamise kohta.

Kui kasutaja proovib rohkem kui kolm korda vale parooliga oma kontole sisse logida, lukustub süsteem. Süsteemile uuesti juurdepääsu saamiseks peab kasutaja logima sisse isikutuvastusteenusega (ID-kaart, Mobiil-ID või Smart-ID) või võtma ühendust kasutajatoega. 

Euroopa Komisjon on loonud uue ühtse kontaktpunkti, mis pakub olulist tuge Euroopa väikese ja keskmise suurusega ettevõtjatele (VKEd), kes puutuvad kokku sanktsioonide järgimise keerulise maastikuga. EL-i sanktsioonide kasutajatugi pakub laia valikut teenuseid, mille eesmärk on aidata VKE-del järgida EL-i sanktsioone kogu maailmas, vähendades nõuete täitmata jätmise ohtu ja sellega seotud kulusid. EL-il on kogu maailmas üle 40 sanktsioonirežiimi.

Kasutajatugi pakub individuaalset tuge EL-i VKE-dele, kes rakendavad sanktsioonidega seotud hoolsusmeetmeid, ilma et see tooks ettevõtjatele kaasa kulusid. Kasutajatugi haldab spetsiaalset veebilehekülge (https://eu-sanctions-compliance-helpdesk.europa.eu/index_en), mis sisaldab sanktsioonidega seotud teavet, riigipõhiseid suuniseid, üritusi, nõuandeid, saadud õppetunde ja muud.

Kasutajatugi hõlmab kõiki ÜRO ja EL-i piiravaid meetmeid, andes VKE-dele vajalikku teavet, et tulla toime sanktsioonide järgimisega seotud väljakutsetega. See võib aidata Euroopa ettevõtjatel vältida seaduslikest ärivõimalustest ilmajäämist põhjusel, et puudub kindlus nende õiguspärasuses.

Kuigi teatud juhtudel võivad suuremad üksused kasutajatoest kasu saada, keskendub see eelkõige VKE-dele, kuna neil on tavaliselt vähem nõuete täitmiseks vajalikke ressursse kui suurettevõtjatel.

Kasutajatugi teeb koostööd partneritega, sealhulgas avaliku sektori asutuste, ettevõtlust toetavate sidusrühmade, finantseerimisasutuste ning rahvusvaheliste sanktsioonide ja vastavuskontrolli organisatsioonidega. Nende partnerluste kaudu osaleb kasutajatugi ühistes teavitus- ja teadlikkuse suurendamise tegevustes, korraldab ja osaleb üritustel ning pakub koolitusi.

Lisateabe saamiseks:

EL-i sanktsioonide kasutajatoe veebilehekülg: https://eu-sanctions-compliance-helpdesk.europa.eu/index_en.

EL-i sanktsioonide kasutajatoe teave EL-i VKE-dele: https://eu-sanctions-compliance-helpdesk.europa.eu/factsheet-smes_en.

Kontaktid

EMDE kasutajatugi

EMDE tehnilistest probleemidest teavitamine

Viimati uuendatud 17.06.2025

open graph imagesearch block image