Rongireisijate õigusi reguleeriv määrus kehtestab rongireisijate õigused ja kohustused, et kaitsta neid eelkõige reisi katkemise eest ning parandada raudtee reisijateveo teenuste tõhusust ja atraktiivsust. Samuti kehtestab määrus puuetega inimeste ja piiratud liikumisvõimega isikute abi andmise tingimused.
Kõige lihtsam moodus olla kursis oma õigustega, on kasutada Euroopa Komisjoni reisijaõiguste rakendust, kus on kogu vajalik info.
Rakendus on saadaval Androidi ja IOSi nutiseadmetele:
Rongireisijal on õigus saada teavet
- Enne reisi – eelkõige lepingu asjakohaste tingimuste, sõiduplaanide ja kehtivate hindade kohta;
- reisi ajal – eelkõige viivituste või teenuste katkemise korral;
- kaebuste esitamise korra kohta;
- puuetega ja liikumispuudega isikutele antav teave esitatakse juurdepääsetavas vormis.
Teave reisi hilinemise või ära jäämise korral
Kui reis hilineb või tühistatakse, peab raudtee-ettevõtja andma teavet olukorra kohta reaalajas ning teavitama õigustest ja kohustustest.
Kui rongi hilinemine sihtkohta saabumisel on rohkem kui 60 minutit, on reisijatel õigus valida:
- pileti hüvitamine vastavalt selle eest tasumise tingimustele reisi läbimata osa või osade eest ning läbitud osa või osade eest, juhul kui reis ei täida enam reisija algse reisikava eesmärki, kui see on asjakohane, koos tagasisõiduga algsesse lähtekohta esimesel võimalusel või;
- sihtkohta jõudmiseks reisi jätkamine või marsruudi muutmine esimesel võimalusel ja võrdväärsetel transporditingimustel või;
- sihtkohta jõudmiseks reisi jätkamine või marsruudi muutmine võrdväärsetel transporditingimustel reisijale sobival hilisemal kuupäeval.
Kui reisija ei vali hüvitist, vaid reisi jätkamise, võib ta nõuda miinimumhüvitist:
- 25% piletihinnast 60 kuni 119-minutilise hilinemise korral;
- 50% piletihinnast 120-minutilise või enama hilinemise korral.
Kui saabumine või väljumine hilineb rohkem kui 60 minutit, on reisijal õigus saada:
- teavet olukorra ning arvestusliku väljumis- ja saabumisaja kohta;
- einet ja karastusjooke ootamisajale vastaval hulgal;
- majutust, kui on vajalik üks või mitu ööbimist; transporti raudteejaama, teise võimalikku lähtekohta või veoteenuse sihtkohta, kui rong on raudteel blokeeritud.
Puudega ja liikumispuudega isikute õigused
- Puude või piiratud liikumisvõimega isikut ei tohi diskrimineerida;;
- võrdsel alusel juurdepääs transpordile ilma lisatasuta;
- nõudmise korral saada teavet raudteeteenustele ja rongijaamadele juurdepääsu kohta;
- tasuta abi rongis ja personaliga jaamas (reisijal palutakse abivajadustest ette teatada vähemalt 48 tundi enne väljumist);
- õigus hüvitisele, kui raudtee-ettevõtja on vastutav nende isikute liikumisvahendi, abiseadme või abikoera kadumise või kahjustumise eest;
- õigus esitada kaebus, kui erivajadustega reisija õigusi on rikutud.
Teave ohutuse, kaebuste ja teenuse kvaliteedi kohta
Reisijate ohutus tagatakse rongides ja jaamades raudtee-ettevõtja poolt koostöös riigiasutustega. Reisijad võivad esitada kaebuse raudtee-ettevõtjale järgmiste teenuse kvaliteedistandardite miinimumnõuete täitmiseks:
- reisijate teave ja piletid;
- veoteenuste täpsus ja veoteenuste katkemist puudutavad üldpõhimõtted;
- veoteenuste tühistamine;
- veeremi ja raudteejaamade puhtus;
- kliendi rahulolu uuring;
- kaebustega tegelemine, tagasimaksed ja hüvitised, kui teenuse kvaliteedistandardeid ei täideta;
- puudega isikutele ja liikumispuudega isikutele antav abi.
Seadusandlus
7. juunil 2023 jõustus uuendatud sõnastusega rongireisijate õigusi reguleeriv määrus „Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EL) 2021/782, 29. aprill 2021, rongireisijate õiguste ja kohustuste kohta“ (edaspidi määrus).
Rongireisijate õigusi reguleeriva määruse eesmärk on kehtestada rongireisijate õigused ja kohustused, et kaitsta neid eelkõige reisi katkemise eest ja parandada raudtee reisijateveo teenuste tõhusust ja atraktiivsust. Samuti kehtestab määrus puuetega inimeste ja piiratud liikumisvõimega isikute abi andmise tingimused.
Kohaldamisala
- Määrust kohaldatakse kõigile raudteereisidele ja -teenustele, mida osutab litsentsi alusel üks või mitu raudtee-ettevõtjat vastavalt direktiivile 2012/34/EL (vt Euroopa ühtse raudteevõrgustiku kokkuvõte).
- ELi eeskirjad rongireisijate õiguste kohta kehtivad alati, kui reisite rongiga ELi piires, ning neid kohaldatakse üldjuhul kõikide rongireiside ja -teenuste suhtes.
- Mõnede raudteeveoteenuste osas on ELi riikidel õigus teha erandeid. Erandeid võidakse kohaldada riigisiseste linna-, linnalähi-, piirkondlike ja pikamaaliinide, ning raudteeveoteenuste suhtes, mida pakutakse üksnes ajaloolisel või turismi eesmärgil. ELi riigid võivad teha erandi ka rahvusvahelistele reisidele, mis lähevad nende territooriumilt kolmandatesse riikidesse, kui suurem osa reisist toimub väljaspool ELi ja millel vähemalt üks kavandatud peatus asub kolmandas riigis. ELi riigid ei saa teha erandeid piiriülestele rahvusvahelistele rongireisidele ELi riikide vahel. Alati tutvuge eranditega enne rongipileti ostmist.
- Määrust ei kohaldata kolmandate riikide territooriumil tehtavate reiside ja osutatavate teenuste suhtes.
Esita kaebus
Kui Te tunnete, et Teie õigusi on rikutud tuleb esmalt võtta ühendust teenust pakkunud raudtee-ettevõtjaga ning esitada talle kaebus. Kaebuse sisu osas võib raudtee-ettevõtja veoeeskirjades olla suuniseid, kuid kaebuse võib alati esitada vabas vormis.
Tagasimakse- ja hüvitamistaotluste puhul soovitame kasutada Euroopa komisjoni poolt kehtestatud ühtset vormi.
Vormi kasutamine ei ole kohustuslik ja teil säilib õigus esitada see vabas vormis. Vedaja ja pädevale asutusele võib ühtse vormi esitada füüsilise dokumendina või elektrooniliselt.
Kaebus tuleb esitada kolme kuu jooksul pärast sellise vahejuhtumi toimumist, mida kaebus puudutab.
Lihtsama ja kiirema menetlemise läbiviimiseks soovitame raudtee-ettevõtja poolsete vormide järgimist. Kaebus võiks sisaldada kindlasti kuupäevi, broneerimisviiteid, seotud isikute andmeid, kõiki vajalikke dokumente ja muud tõenduslikku materjali.
Peale kaebuse esitamist peab raudtee-ettevõtja ühe kuu jooksul andma kas põhjendatud vastuse või, õigustatud juhtudel, teatama reisijale, millisel kuupäeval võib ta oodata kaebusele vastust (see ei saa olla pikem, kui kolm kuud kaebuse esitamise kuupäevast).
Kui raudtee-ettevõtja ettenähtud tähtaja jooksul vastust ei saada või kui vastus Teid ei rahulda, võib esitada kaebuse raudtee-ettevõtja tegevuse peale Transpordiametile e-posti teel: info@transpordiamet.ee või kirjaga aadressile: Valge 4, 11413 Tallinn.
Kaebusele lisage kirjavahetus raudtee-ettevõtjaga, oma pileti koopia ja kõik muud asjakohased dokumendid.
Transpordiamet algatab raudtee-ettevõtja üle riikliku järelevalvemenetluse ja saadab juhtumi kohta järelepärimise raudtee-ettevõtjale paludes vastata 10 tööpäeva jooksul. Vastuse saamisel otsustab Transpordiamet, kas raudtee-ettevõtja on reisija õiguste osas oma kohustused täitnud. Kui Transpordiamet leiab, et raudtee-ettevõtja ei ole oma kohustusi täitnud, koostatakse vedajale ettekirjutus kohustuste täitmiseks ja kaebuse lahendamiseks. Kui Transpordiamet leiab, et raudtee-ettevõtja on oma kohustused täitnud, lõpetatakse riiklik järelevalvemenetlus raudtee-ettevõtja suhtes meetmeid rakendamata.
Riikliku järelevalvemenetluse tulemustest teavitatakse kaebuse esitajat, kellel jääb võimalus oma õigusi kaitsta kohtumenetluse kaudu Eesti Vabariigis kehtivate seaduste kohaselt.
Samuti, Teil on õigus igal ajal esitada kaebus Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile, kontaktid leiab aadressilt www.ttja.ee.
Viimati uuendatud 30.06.2025