Transpordiametist

Transpordiamet on transpordiliikide ülene kompetentsikeskus ja ohutu, mugava ning kiire liiklemiskeskkonna arendaja. Transpordiameti ametlik lühend on TRAM.

MEIE VISIOON: 2028. aastaks on liikuvus Eestis ohutum ja Transpordiameti tegevuste keskkonnajalajälg vähenenud.

MEIE MISSIOON: Kavandame ja tagame ohutu, nutika ja keskkonnahoidliku liikuvuse Eestis.

Transpordiamet loodi 1.  jaanuaril 2021. aastal seniste Lennu-, Maantee- ja Veeteede Ameti ühendamisega (ning nende õigusjärgsena). Amet lähtub oma tegevuses liikuvuse terviklikust kujundamisest, mille eesmärk on pakkuda inimestele ja kaupadele võimalikult mugavaid ja kiireid liikumislahendusi, kasutades ka erinevaid transpordiliike.

Transpordiametis keskendutakse mugavate teenuste ja sihtkohtade kättesaadavuse tagamise parendamisele, targemale maa-, õhuruumi ja veeteede kasutusele ning tervislikumale ja keskkonnasõbralikumale liiklemisele. Samuti planeeritakse Transpordiametis nutikaid liikuvuse lahendusi ja viiakse ellu transpordiliikide üleseid poliitikaid ja projekte.

2025–2028 strateegilised eesmärgid

  • Õnnetuste ja intsidentide arv maal, õhus ning vees on vähenenud, sh.
    • inimeste teadlikkus ohutust liiklemisest on tõusnud;
    • järelevalve põhineb ohuprognoosil ja on optimaalselt automatiseeritud.
       
  • Transpordiamet kasutab uuenduslikke lahendusi, mis parandavad liikuvuskeskkonda ja võimaldavad klientide kiiret teenindamist.
     
  • Transpordiameti tegevuste keskkonnajalajälg on vähenenud.
     
  • Transpordiamet on atraktiivne tööandja, meil on võimekas organisatsioon, kus töötajad on õnnelikud ja kannavad ühtseid väärtuseid.

Meie väärtused


Transpordiameti väärtused kajastavad meie pühendumust innovatsioonile, meeskonnatöö väärtustamisele, kaasatusele ja vastutustundele. Üheskoos aitavad meie väärtused luua tugevat ja jätkusuutlikku töökeskkonda.

Tulevikku suunatud

  • Oleme uuendustele avatud ja kohaneme muutuvate oludega
  • Õpime elukestvalt ja oleme valmis nägema asju teise nurga alt
  • Näeme oma rolli ja väärtust suures organisatsioonipildis
  • Oma tegevustes mõtleme uudsetele lahendustele
  • Toimime läbimõeldult ja ressursitõhusalt kindlate eesmärkide nimel

Rõõm koostööst

  • Räägime ja mõtleme meie ning toetame oma kolleege
  • Suhtleme lugupidavalt ja austame kolleegi aega
  • Panustame meeskonna edusse ühiste eesmärkide kaudu
  • Kaasame vajadusel väliseid partnereid ja eksperte
  • Kuulame ja mõistame teiste ideid ja pakun lahendusi

Aitame ja hoolime

  • Hoolime iseendast ja kolleegidest, teeme oma tööd südamega ning oskame ka puhata
  • Osutame klientidele teenuseid inimlikult, kiirelt ja asjatundlikult 
  • Viime kokkulepitud ülesanded lõpuni neid vajadusel kohandades 
  • Hoolime oma riigist ja riigi suurtest eesmärkidest
  • Hoolime keskkonnast ja hoian seda 

Meis saab kindel olla

  • Jagame infot õigeaegselt, igakülgselt, piisavalt
  • Toimetame ühtsete kokkulepete alusel
  • Julgeme vastu võtta otsuseid ja neid selgitada
  • Julgeme tunnistada vigu ja küsida abi
  • Oleme oma käitumisega alati eeskujuks
Transpordiameti väärtused: tulevikku suunatud, rõõm koostööst, aitame ja hoolime ning meis saab kindel olla.

Transpordiameti tegevust suunavad arengukavad ja strateegiad

Siia on koondanud valik olulisematest strateegiatest ja arengukavadest, mis suuremal või väiksemal määral suunavad Transpordiameti tegevusi. Strateegiate hulgast leiate nii juba pikalt kehtinud kui ka hiljuti kehtima hakanud strateegiaid.


Transpordi ja Liikuvuse arengukava 2021+
Liiklusohutusprogramm 2016-2025
Riigiteede teehoiukava 2021–2030
Kliimapoliitika põhialused aastani 2050
Üleriigiline plaanering Eesti 2030+
Eesti 2035
Riigi eelarvestrateegia 2022-2025
Valge Raamat - Euroopa ühtse transpordipiirkonna tegevuskava

Juhtimissüsteem

Transpordiametis on juurutatud ISO 9001:2015 standardile vastav juhtimissüsteem, mille vajadus tuleneb rahvusvahelisest konventsioonist "Meremeeste väljaõppe, diplomeerimise ja vahiteenistuse aluste rahvusvaheline konventsioon 1978" koos muudatustega (STCW konventsioon) ja lipuriigi kontrolli direktiivist 21/2009/EÜ.

Transpordiametis on sertifitseeritud järgmised valdkonnad:

  • meremeeste väljaõppe ja täiendusõppe üle järelevalve teostamine;
  • meremeeste diplomeerimise alane tegevus;
  • laevade järelevalve;
  • sadamate järelevalve.

Meie juhtpõhimõtted:

  • tagada tingimuste loomine ohutuks ja turvaliseks veeliikluseks Eesti Vabariigi merealadel ning laevatatavatel siseveekogudel;
  • tagada oma tegevuse läbipaistvus ja usaldusväärsus juhtimissüsteemi pideva parendamise kaudu;
  • tegutseda kliendikeskselt, mõistes ja täites klientide vajadusi ning püüdes ületada nende ootusi.
  • järgida kohaldatavaid nõudeid, tagada riiklik järelevalve merenduses ning vajadusel riikliku sunni kohaldamine seadusega ettenähtud alusel ja ulatuses.

Sertifikaat kehtib kuni 30. aprillini 2026.

Maailma Teedeliit – World Road Association (PIARC)

Maailma Teedeliit (PIARC) asutati 1909. aastal, et hõlbustada rahvusvahelist koostööd teede valdkonnas. Organisatsioon ühendab maanteevaldkonna eksperte üle kogu maailma ning avaldab nende soovitusi ja aruandeid. Kõik see toimub integreeritud ja säästva transpordi kontekstis. Töö toimub regulaarselt kohtuvate tehniliste komiteede kaudu. Organisatsioonil on 3000 liiget 142 riigist. PIARC-i peakorter asub Pariisis, Prantsusmaal.

Euroopa Teede Direktorite Konverents – Conference of European Directors for Roads (CEDR)

Euroopa Teede Direktorite Konverents (CEDR) on maanteevaldkonnaga tegelevate Euroopa transpordiadministratsioonide liit. Organisatsiooni eesmärk on töötada välja ühiseid maanteede ohutuse ja keskkonnasäästlikkuse aspekte arvestavaid suuniseid. CEDR-i tegevus toimub töögruppide kaudu. Organisatsiooni kuulub 29 liiget. CEDR-i peakorter asub Brüsselis, Belgias.

Rahvusvaheline Juhieksamite Komisjon – International Commission for Driver Testing (CIECA)

Rahvusvaheline Juhieksamite Komisjon (CIECA) tegeleb mootorsõidukijuhtide juhtimisõiguse väljaõppe ja eksamineerimise standardite arendamisega, eesmärgiga tõsta liiklusõppe taset ning rakendada ülemaailmselt parimaid praktikaid. Organisatsioonis on 71 liiget 38 riigist. CIECA peakorter asub Brüsselis, Belgias.

Rahvusvaheline Mootorsõidukite Tehnilise Järelevalve Komitee – International Motor Vehicle Inspection Committee (CITA)

Rahvusvahelise Mootorsõidukite Tehnilise Kontrolli Komitee (CITA) on ülemaailmne sõidukite tehnilise kontrolliga tegelevate ametkondade ja ettevõtete ühendus. Organisatsiooni eesmärk on välja töötada sõidukite kontrollimise tehnilisi standardeid ja jagada efektiivseid praktilisi lahendusi ning meetodeid oma liikmetega. Organisatsioonil on üle 120 liikme maailma kõikidest piirkondadest. CITA peakorter asub Brüsselis, Belgias.

Sõidukite ning Sõidukijuhtide Registreerimise Assotsiatsioon – Association of European Vehicles and Driver Registration Authorities (Ereg) 

Sõidukite ning Sõidukijuhtide Registreerimise Assotsiatsioon (Ereg) on sõidukite registreid pidavate ametkondade katusorganisatsioon, mille eesmärgiks on korraldada liikmetevahelist suhtlust ja infovahetust. Lisaks rahvusvahelisele koostööle panustab Ereg ka ühtsete standardite loomisesse ja üleeuroopalise valdkondliku seadusloome väljatöötamisse. Organisatsioonil on 28 liiget. Ereg-i peakorter asub Brüsselis, Belgias.

Rahvusvahelise Sõidukite Registreerimise Infosüsteem – European Car and Driving License Information System (EUCARIS)

Rahvusvahelise Sõidukite Registreerimise Infosüsteem (EUCARIS) on loodud koordineerimaks liikmesriikide sõidukite ja juhilubade registriandmete vahetust, et kontrollida teistes riikides väljastatud dokumentide kehtivust ja õigsust. EUCARIS-ega on ühinenud 34 riiki. Süsteemi haldamisega tegeleva organisatsiooni peakorter asub Zoetermeeris, Hollandis.

Balti Teedeliit – Baltic Road Association (BRA)

Balti Teedeliit (BRA) on 2014. aastal asutatud mittetulundusühing, mille eesmärk on maanteede planeerimise, haldamise ja remondiga tegeleva oskusteabe vahetamine oma liikmete vahel. Organisatsiooni kuuluvad Eesti, Läti ja Leedu maanteetranspordi valdkondi administreerivad riiklikud organisatsioonid. Koostöö toimub regulaarselt kohtuvate tehniliste komiteede ja konverentside kaudu. Organisatsiooni juhitakse rotatsiooni alusel nelja-aastaste tsüklitena.

Rahvusvaheline Tsiviillennunduse Organisatsioon – International Civil Aviation Organization (ICAO)

Rahvusvaheline Tsiviillennunduse Organisatsioon (ICAO) on 1944. aastal Chicago kokkuleppega asutatud lennundusorganisatsioon ÜRO juures. ICAO peamine eesmärk on töötada välja rahvusvahelise lennuliikluse arengu põhimõtted ning kooskõlastada ja suunata tehnilist arengut üldise lennuliikluse turvalisuse eesmärgil. Organisatsioonil on 2021. aasta seisuga 193 liiget. ICAO peakorter asub Montrealis, Kanadas.

Skandinaavia ja Balti riike esindav regionaalne organisatsioon ICAO juures – The Nordic Delegation to the ICAO (NORDICAO)

Skandinaavia ja Balti riike esindav regionaalne organisatsioon ICAO juures (NORDICAO) on 1944. aastal loodud esindusorganisatsioon, millega Eesti ühines 2013. aastal. NORDICAO eesmärk on esindada oma liikmeid Rahvusvahelise Tsiviillennunduse Organisatsiooni (ICAO) nõukogus ja erinevates töörühmades. NORDICAO liikmed on Taani, Soome, Island, Norra, Rootsi, Eesti ja Läti. Organisatsiooni juhitakse rotatsiooni alusel. NORDICAO esindus asub Montrealis, Kanadas.

Euroopa Tsiviillennunduse Konverents – European Civil Aviation Conference (ECAC)

Euroopa Tsiviillennunduse Konverents on 1955. aastal asutatud organisatsioon, mille ülesanne on arendada tegevusi, mis muudavad lennunduse ohutuks, turvaliseks, efektiivseks ja jätkusuutlikuks Euroopa regioonis. ECAC töötab välja ühtseid lennunduspoliitika põhialuseid ning propageerib nende rakendamist oma liikmete hulgas. Organisatsiooni kuulub 44 riiki. ECAC peakorter asub Pariisis, Prantsusmaal. 

Euroopa Lennundusohutusamet – European Union Aviation Safety Agency (EASA)

Euroopa Lennundusohutusamet (EASA) on 2002. aastal asutatud Euroopa Liidu institutsioon, mille eesmärk on säilitada Euroopa Liidus tsiviillennundusohutuse ühtlaselt kõrge tase. Amet osaleb ühiste ohutus- ja keskkonnaeeskirjade väljatöötamises Euroopa tasemel, jälgib nende kohaldamist liikmesriikides ja väljastab tüübisertifikaate Euroopa Liidus kasutatavatele lennuki- ja mootoriosadele. Lisaks kogub organisatsioon andmeid ja viib läbi tehnilisi uuringuid, mis aitavad kaasa lennuohutuse suurendamisele ning koolitab valdkonna tehnilisi eksperte. EASA peakorter asub Kölnis, Saksamaal.

Rahvusvaheline Mereorganisatsioon – International Maritime Organization (IMO)

Rahvusvaheline Mereorganisatsioon (IMO) on merendusorganisatsioon ÜRO juures. Organisatsiooni peamine eesmärk on tagada ohutu, turvalise ja keskkonnasõbraliku laevanduse olemasolu. IMO töötab välja rahvusvahelist meresõitu reguleerivaid ohutuse ja keskkonnakaitse konventsioone. Organisatsioonil on 2021. aasta seisuga 174 täis- ja 3 assotsieerunud liiget. IMO peakorter asub Londonis, Suurbritannias.

IMO dokumendid on koondatud andmebaasi IMODOCS.

Rahvusvaheline Hüdrograafiaorganisatsioon – International Hydrographic Organization (IHO)

Rahvusvaheline Hüdrograafiaorganisatsioon (IHO) loodi 1921. aastal koordineerimaks riikidevahelisi meremõõdistamise ja merealade kaardistamisega seonduvaid tegevusi. IHO töötab välja meremõõdistamise ja merekartograafia rahvusvahelisi standardeid ning propageerib nende ülemaailmset kasutuselevõttu. Töö toimub regulaarselt kohtuvate tehniliste komiteede kaudu. Organisatsiooni kuulub 2021. aasta seisuga 94 riiki. IHO peakorter asub Monacos.

Rahvusvaheline Tuletorniadministratsioonide Liit – International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA)

Rahvusvaheline Tuletorniadministratsioonide Liit (IALA) on katusorganisatsioon, mis koondab navigatsioonimärgistusega tegelevaid ametkondi, VTS-keskusi, navigatsioonimärgistuse tootjaid ja valdkonnaga seotud teadusasutusi. Organisatsioon töötab välja navigatsioonimärgistusele ja VTS seadmetele esitatavaid tehnilisi nõudeid ja standardeid. Töö toimub regulaarselt kohtuvate tehniliste komiteede kaudu. Organisatsioonil on liikmed 188 maailma riigist. IALA peakorter asub Pariisis, Prantsusmaal.

Maailma Veetransporditaristu Liit – World Association for Waterborne Transport Infrastructure (PIANC)

Maailma Veetransporditaristu Liit (PIANC) on rahvusvaheline organisatsioon, mis asutati 1885. aastal. Organisatsioon töötab välja veetranspordi taristu (sadamarajatised, lüüsid, kanalid) standardeid ja soovitusi nende rajamiseks. PIANC ühendab valdkonna eksperte üle kogu maailma ning avaldab nende soovitusi ja aruandeid. Organisatsioonil on liikmeid 66 riigis. PIANC-i peakorter asub Brüsselis, Belgias.

Euroopa Meresõiduohutuse Amet – European Maritime Safety Agency (EMSA) 

Euroopa Meresõiduohutuse Amet (EMSA) on 2002. aastal asutatud Euroopa Liidu institutsioon, mille eesmärk on säilitada Euroopa Liidus meresõiduohutuse ühtlaselt kõrge tase. Amet osaleb merendusvaldkonna ohutus- ja keskkonnaeeskirjade väljatöötamisel Euroopa tasemel ja jälgib nende kohaldamist liikmesriikides. Samuti on ameti kohustuseks pakkuda liikmesriikidele tehnilist tuge laevade seires ja kaugtuvastuses ning merereostuse likvideerimisel. Organisatsioon paikneb Lissabonis, Portugalis. 

Läänemere piirkonna jäämurdmisega tegelevate organisatsioonide ühendus – Baltic Icebreaking Management (BIM)

BIM on jäämurdmisega tegelevaid ametkondi koondav ühendus, mille liikmeteks on Soome, Rootsi, Eesti, Venemaa, Läti, Poola, Saksamaa, Taani ja Norra. Ühenduse eesmärk on koordineerida organisatsioonidevahelist koostööd ja infovahetust. BIM haldab kodulehte Baltice.org, kus on leitav vajalik info talviseks navigatsiooniks (nt jääkaardid). Organisatsiooni juhtimine toimub rotatsiooni alusel kaheaastaste tsüklitena.

Laevakontrolliorganisatsioon Paris MOU

Laevakontrolliorganisatsiooni Paris MOU eesmärk on ühiste põhimõtete rakendamise, harmoniseeritud laevakontrolli protseduuride loomise ja sihtsuunitlusega kontrollkampaaniate korraldamise kaudu viia miinimumini nõuetele mittevastavate laevade kasutamine. Organisatsiooni kuuluvad 27 riiki, lisaks Euroopa Liidu liikmesriikidele ka Norra, Ühendkuningriik, Kanada ja Venemaa. Paris MOU peakontor paikneb Haagis, Hollandis.
 

Transpordiamet riigiasutusena soovitab kõikidel koostööpartneritel meeles pidada, et kingituste tegemine asutuse teenistujatele ei ole vajalik ega soovitatav.

Soodustuste tegemisel Transpordiameti teenistujatele tuleb lähtuda alljärgnevatest põhimõtetest:   

  1. Transpordiameti teenistujale on sobiv tänu lihtne „Aitäh“.  
  2. Üldjuhul ei ole teenistusülesannete täitmisega seotud soodustuste (kingituste) vastuvõtmine soovitatav, aga on aktsepteeritav, kui tegemist on tavapärase viisakusavaldusega. 
  3. Soodustus on kingitused ja muud mistahes vormis hüved, sh:  
    - võimalik kasu – igasugune varaline ja mittevaraline tulu ja kokkuhoid, sealhulgas selline tulu või kokkuhoid, mida ei ole võimalik rahaliselt hinnata;  
    - pakutavad teenused või osutatud teened.  
  4. Kingituste ja soodustuste tegemisel peab soodustuse andja vältima soodustust andes / tehes olukorda, mis:  
    - seab kahtluse alla (sh näiliselt) Transpordiameti teenistuja erapooletuse ja usaldusväärsuse; 
    - on või näib ametiisiku mõjutamisena; 
    - on seotud tehtava või tehtud otsuse või toiminguga; 
    - on käsitletav korruptiivse tuluna.   
  5. Transpordiameti teenistujatele on keelatud anda soodustusena (sh kingitusena): 
    - raha ja kinkekaarte (sõltumata summast);  
    - alkoholitooteid; 
    - mis on käsitletavad eksklusiivsete või isiklikena;
    - mis ületavad tavapärase viisakusavalduse; 
  6. Tavapäraseks viisakusavalduseks saab lugeda praktikas levinud viisakuskingitusi nagu pastapliiats, märkmik, kruus, sall, lips, kommikarp, foto, lilled jms.  
  7. Korruptiivne tulu on ametiisikule endale või kolmandale isikule ametiisiku ametikohustuse tõttu pakutud või ametiisiku poolt nõutud varaline või muu soodustus, samuti ametiisiku kohustusi rikkudes saadud soodus.
     

Viimati uuendatud 02.06.2025

search block image