Laevaliikluse korraldamine

Laevaliikluse korraldamise eesmärgiks on ohutuse tõhustamine ja keskkonnariskide vähendamine üldkasutataval veeteel. Laevaliikluse korraldamise süsteemi tööpiirkond jaguneb laevaliiklusteeninduse piirkonnaks (Vessel Traffic Service – VTS) ja Soome lahe laevaettekannete süsteemi piirkonnaks (Gulf of Finland Reporting – GOFREP).

Laevaliiklusteeninduse piirkond

Laevaliiklusteeninduse piirkond on Eesti mereala osa, kus osutatakse laevaliiklusteenuseid, lähtudes Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni (International Maritime Organization – IMO) ja Rahvusvahelise Tuletornide ja Meremärkide Administratsioonide Assotsiatsiooni (IALA) nõuetest ja soovitustest. Laevaliiklusteenused on infoteenus, navigatsiooniabiteenus ja liikluse organiseerimise teenus.

Soome lahe laevaettekannete süsteemi piirkond

Soome lahe laevaettekannete süsteemi piirkond on mereala osa, kus kehtib rahvusvahelise konventsiooni inimelude ohutusest merel (International Convention for the Safety of Life at Sea – SOLAS) ja IMO kinnitatud kokkulepete kohane laevaettekannete süsteem.

Kaardil on märgitud laevaliikluse korraldamise süsteemi tööpiirkonnad ja ettekandejooned. 

Mõlemas tööpiirkonnas on laevajuhi ja laevaliikluse korraldamise süsteemi operaatori vahelise raadioside pidamiseks vastav raadiokutsung ja ultralühilaine (VHF) sagedusel töötav raadiokanal (töökanal).

VTS piirkonnas üle 24 m pikkuse ja GOFREP piirkonnas üle 300 GT suuruse liikleva, triivis oleva või ankurdatud laeva laevajuht peab vastaval töökanalil pidama raadiovahti ja olema valmis kahepoolse raadioside pidamiseks.

Väikelaeva juht järgib ülaltoodud nõuet juhul, kui väikelaeva kohustuslikku varustusse kuulub VHF-raadiojaam.

Raadiosidet peetakse VTS piirkonnas eesti või inglise keeles ning GOFREP piirkonnas inglise keeles.

Laevaliikluse korraldamise süsteemi tööpiirkonda sisenemisel ja sadamast lahkumisel peab laevajuht olema valmis edastama operaatorile järgmisi vormikohaseid teateid:

Vorm
Teates sisalduvad andmed

A

Laeva nimi ja raadiokutsung või IMO number, lisaks vajadusel mereside raadiosaatja tunnuskood (MMSI)

C

Laeva asukoht, pikkus- ja laiuskraad kahe kuuearvulise grupina (kkmmss)

D

Laeva asukoht selgelt määratletud kaldaorientiiride suhtes

E

Tegelik kurss kraadi täpsusega ja kolme numbrikohaga

F

Kiirus sõlmedes kümnendiku täpsusega

H

GOFREP piirkonda sisenemise aeg (UTC) ja koht

I

Sihtpunkt ja arvatav sihtkohta jõudmise aeg (ETA)

L

Planeeritav teekond

O

Laeva tegelik süvis meetrites kümnendiku täpsusega

P

Pardal oleva ohtliku lasti klassid ja üldkogus kuni kahe kümnendkoha täpsusega, 1. ja 7. klassi kuuluva ohtliku lasti kogus eraldi esitatuna

Q

Lühiinformatsioon vigastustest või normaalset laevasõitu takistavatest asjaoludest

R

Ohtliku lasti kaotamise või reostusjuhtumi kirjeldus

U

Laeva tüüp ja kogupikkus

W

Inimeste arv laeval

X

Muu informatsioon (jääklass, laeva punkri kogus vms)


Soome lahes Euroopa Liidu liikmesriigi sadamasse siseneva või sealt lahkuva laeva kohta võib operaator laevajuhilt küsida lisaks ülalmainitud andmetele ka andmeid pardal oleva mitteohtliku lasti kohta, kui neid andmeid ei ole muul viisil võimalik saada.

Mistahes ohu avastamise korral peab laevajuht esimesel võimalusel edastama operaatorile asjakohase informatsiooni.

Teadete mahtu võib operaator vähendada või suurendada sõltuvalt tema käsutuses olevast informatsioonist laeva kohta või muust ohutust või keskkonnariske puudutavast asjaolust.

VTS Tallinna piirkonna ettekandekohustus kohaldub laevadele kogupikkusega üle 24 meetri.
VTS lääne- ja idapiirkonna ning GOFREP ettekandekohustus kohaldub laevadele kogumahutavusega 300 GT ja rohkem.

Väikelaeva juht järgib ülaltoodud nõuet juhul, kui väikelaeva kohustuslikku varustusse kuulub VHF-raadiojaam.

Raadiosidet peetakse VTS piirkonnas eesti või inglise keeles ning GOFREP piirkonnas inglise keeles.

Täisettekanne

Täisettekanne on teade, mis sisaldab teate vormi A, C või D, E, I, O, P ja U kohaseid teateid. Operaatori nõudmisel peab täisettekanne sisaldama ka vormi F, L, W ja X kohaseid teateid.

Laevajuht peab tegema täisettekande (vt Ettekandejooned):

  • sisenemisel GOFREP või VTS piirkonda lääne-ettekandejoont ületades;
  • sisenemisel VTS piirkonda Hiiumaa ja mandri vahelist ettekandejoont ületades;
  • Soome lahes asuvast Eesti sadamast väljumisel.

Täisettekande võib laevalt teha automaatse identifitseerimissüsteemi (AIS) kaudu eeldusel, et informatsioon edastatakse ja võetakse vastu täismahus.

Täisettekande võib edastada operaatorile enne GOFREP piirkonda sisenemist e-posti teel. Sellisel juhul peab täisettekanne sisaldama ka teate vormi H kohast teadet.

Täisettekannet ei pea edastama kohaliku rannasõidu laeva kohta, kui laev ei välju sisemerest.

Lühiettekanne

Lühiettekanne on suuliselt edastatud teade, mis sisaldab teate vormi A ja L kohaseid teateid.

Operaatori nõudmisel peab laevajuht edastama ka teisi vormi kohaseid teateid.

Laevajuht peab tegema lühiettekande (vt Ettekandejooned):

  • sisenemisel GOFREP piirkonda VTS Tallinna piirkonnast, lääne-ettekandejoont ületades, keskset ettekandejoont ületades või ida-ettekandejoont ületades;
  • sisenemisel VTS Tallinna piirkonda;
  • sisenemisel VTS läänepiirkonda VTS Tallinna piirkonnast või Kõpu poolsaarelt algavat lääne-ettekandejoont ületades;
  • sisenemisel VTS idapiirkonda VTS Tallinna piirkonnast või Venemaa Föderatsiooni territoriaalvetest tulles;
  • sisenedes VTS piirkonda sadama akvatooriumilt;
  • kalalaeva kalapüügi alustamisel ja lõpetamisel VTS piirkonnas.

VTS piirkond jaguneb järgmisteks alampiirkondadeks (vt Ettekandejooned):

  • VTS Tallinna piirkond; kutsung - “Tallinn VTS”; töökanal 13
  • VTS läänepiirkond; kutsung - “Tallinn Traffic”; töökanal 61
  • VTS idapiirkond; kutsung - “Tallinn Traffic”; töökanal 61

Laevajuht peab edastama operaatorile informatsiooni laeva liikumise kohta järgmistes VTS piirkonna kontrollpunktides:

  • Suurupi 3. poi traavers;
  • Tallinna 1. poi traavers.

Laevaga VTS piirkonnas liigeldes peab laevajuht edastama täiendavat informatsiooni vastavalt operaatori nõudmisele.

VTS piirkonnas laeva ankurdamiseks peab laevajuht informeerima sellest operaatorit vahetult enne ankrusse jäämist ja ankurdamise lõpetamisel vahetult enne ankru hiivamist.

Kui laeva teekond VTS piirkonnas võrreldes planeeritud teekonnaga muutub, peab laevajuht teekonna muutusest viivitamata operaatorit informeerima.

GOFREP piirkonna raadiokutsung on „Tallinn Traffic” ning töökanal 61 ja varutöökanal 81.

Soome lahe laevaettekannete süsteemi tööpiirkonnas (vt Ettekandejooned) on ettekannete esitamine ja info edastamine laevaliikluse korraldamise süsteemi operaatorile kohustuslik järgmistele laevadele:

  • laev kogumahutavusega 300 GT ja enam;
  • laev kogumahutavusega alla 300 juhul, kui laev on mittejuhitav, piiratud manööverdusvõimega, ankrus liikluseraldusskeemi alas või kui laeva navigatsioonivahendid ei ole töökorras.

Veeliikluse juhtimise keskus
VTS
Tel 620 5770
Tln.vts@transpordiamet.ee

GOFREP
Tel 620 5765
gofrep@transpordiamet.ee

Kas sellest lehest oli abi?

Viimati uuendatud 22.05.2023

open graph imagesearch block image