Üldised põhimõtted
- Juhindume andmete töötlemisel Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EL) 2016/679 füüsiliste isikute kaitse kohta isikuandmete töötlemisel ja selliste andmete vaba liikumise ning direktiivi 95/46/EÜ kehtetuks tunnistamise kohta (isikuandmete kaitse üldmäärus) ning asjaomastes õigusaktides ning vastava infosüsteemi pidamise korras sätestatust.
- Ameti vastutaval töötlemisel olevates infosüsteemides töötleme füüsiliste isikute isikuandmeid vastavalt ameti andmekaitsekorrale.
- Isikuandmeid töötlevad Transpordiamet töötajad töötlevad andmesubjektide isikuandmeid seaduse alusel vastavalt andmete liigile ja andmesubjekti rollile.
- Töötlemisel lähtume eesmärgipärasuse ja minimaalsuse printsiipidest, rakendame turvameetmeid, mis kaitsevad isikuandmeid ebaseadusliku juurdepääsu ja juhusliku kaotamise ning hävimise eest.
- Kõik isikuandmetega seotud rikkumised Transpordiametis dokumenteeritakse. Kindlasti võtame kasutusele meetmed, et rikkumine koheselt lõpetada. Kui rikkumine kujutab endast tõenäolist ohtu eraisiku õigustele ja vabadustele, teavitame sellest Andmekaitse Inspektsiooni. Suure ohu puhul teavitame rikkumisest ka eraisikut.
Andmete avalikustamine
- Tagame isikuandmetele juurdepääsu kooskõlas kehtiva õigusega ning nende avaldamise vaid seadusega ettenähtud juhtudel ja viisil. Avaliku teabe seaduse kohaselt on asutuse töötajatel kohustus hoida ametisaladust ning mitte avaldada ametitegevusega saadud andmeid. Ametisaladuse hoidmise kohustus kehtib ka pärast ametist lahkumist.
Õigus tutvuda enda andmetega
Teil on õigus tutvuda andmetega, mis meil Teie kohta on. Enne selliste andmete väljastamist tuvastame Teie isiku.. Selleks palume Teil saata taotlus digitaalselt allkirjastatuna, esitada see Transpordiameti e-teeninduse kaudu või tulla omakäeliselt allkirjastatud taotlusega Transpordiameti esindusse, kus Teie isik tuvastatakse isikut tõendava dokumendi alusel. Teie kohta käivad andmed väljastame vastavalt Teie soovile kas paberil või elektrooniliselt. Päringule vastame esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem, kui ühe kuu jooksul.
Teil on õigus teada, mis on andmete kogumise eesmärk ja kellele on Teie isikuandmeid avalikustatud või võidakse avalikustada.
Me keeldume Teie andmete kohta päringu täitmisest kui andmete avaldamise hetkel võib see kahjustada teise isiku õigusi ja vabadusi, riiklikku julgeolekut ning takistada või kahjustada süüteo tõkestamist, avastamist, menetlemist või karistuse täideviimist.
Transpordiamet ei väljasta Teile andmeid õiguskaitseasutuse andmepäringute kohta Teie osas tulenevalt isikuandmete kaitse üldmääruse artiklist 23 ning isikuandmete kaitse seaduse § 24 lg-st 2.
Õigus nõuda isikuandmete parandamist, kustutamist, töötlemise piiramist ning esitada vastuväiteid
Teil on õigus:
- nõuda andmete parandamist kui meie käes olev teave Teie kohta on ebaõige;
- esitada oma andmete töötlemise kohta vastuväiteid ning nõuda ka isikuandmete töötlemise piiramist, lõpetamist või kustutamist siis, kui andmete töötlemiseks ei ole enam seaduslikku alust. Selleks esitage põhjendatud ja digiallkirjastatud või paberil allkirjastatud taotlus;
- esitada meie otsuste ja tegevuse peale vastuväiteid vaidena või pöörduda halduskohtusse.
Teie isikuandmete töötlemisega seotud küsimustes saatke oma pöördumine aadressile info@transpordiamet.ee või läbi Transpordiameti e-teeninduse.
Me töötleme Teie isikuandmeid järgmistel juhtudel:
Kui esitate meile pöördumise (teabenõude, selgitustaotluse, kaebuse, vaide vms) või olete menetlusosaline.
Pöördumise saate edastada posti, e-posti või Transpordiameti e-teeninduse kaudu. E-teenindusse sisenemiseks peate end ID-kaardiga, Mobiil-ID, Smart ID või EU eID-ga autentima.
Teie isikuandmeid kasutame Teile vastamiseks või taotluse menetlemisega seotud toiminguteks; taotluse esitamisega seotud tegevusteks seoses õigustatud subjektiks olemisega; menetlusotsuste ja menetlusega seotud infovahetuse tagamiseks. Kui peame Teile vastamiseks kelleltki teiselt järelepärimisi tegema, avaldame Teie isikuandmeid üksnes minimaalselt, hädavajalikus mahus.
Pöördumiste andmestik on seaduse kohaselt nähtav meie avalikus dokumendiregistris. Sealt on näha kirja saatja või saaja initsiaalid, mitte nimi ega kontaktandmed. Dokumendi pealkirjana näidatakse üldistatud pealkirja. Täpsemad andmed Teie kohta on näha ainult asutuse-siseselt.
Kui pöördute meie poole juriidilise isiku või asutuse nimel, siis palun kasutage oma tööalaseid kontaktandmeid. Need kontaktandmed on meie dokumendiregistris avalikud.
Kui olete saatnud meile pöördumise, millele vastamine on teise asutuse pädevuses, siis edastame selle sinna. Edastamisest teatame kindlasti ka Teile.
Teiega peetud kirjavahetust võime kasutada ka asutuse-siseselt oma töö kvaliteedi hindamiseks. Kirjavahetuse statistikat ja kokkuvõtteid avaldame umbisikuliselt, ilma nimedeta.
Eraisikutega peetav kirjavahetus on juurdepääsupiiranguga. Kui keegi tahab sellise teabega tutvuda ja esitab teabenõude, siis teabenõude saamisel vaatame üle, kas küsitud dokumenti saab osaliselt või täielikult välja anda. Dokumendile, mis välja antakse, ei jäeta alles isiklikke kontaktandmeid, nagu (e-)posti aadress või telefoninumber. Muudel juhtudel sõltub juurdepääsu piiramine dokumendi sisust. Võimalikud juurdepääsupiirangute alused on toodud avaliku teabe seaduse §-s 35.
Hoolimata juurdepääsupiirangust väljastame dokumendi asutusele või isikule, kellel on otsene seadusest tulenev õigus seda küsida (nt uurimisasutus, kohtuväline menetleja või kohus).
Pöördumisi säilitame vastavalt Transpordiameti liigitusskeemis toodud säilitustähtaegadele. Kirjavahetust säilitame 5 aastat. Säilitustähtaja ületanud dokumendid kuuluvad üldjuhul hävitamisele.
Teile vastamiseks või menetlusdokumentide kättetoimetamisel kasutame neid kontaktandmeid, mida Te ise olete meile avaldanud või mis on kättesaadavad rahvastiku- või äriregistris.
Oma võrgulehel avaldame praktika läbipaistvuse huvides ettekirjutusi. Seejuures ei avalda me juurdepääsupiiranguga teavet.
Seadus lubab meil pöördumiste asjaolusid avalikustada, kui esineb ilmne avalik huvi (avaliku teabe seaduse § 38 lõige 1, § 30 lõige 4). Seda õigust kasutame üksnes erandlikel juhtudel ja hoidume asjaosaliste eraelu ülemääraselt riivamast. Muuhulgas jätame endale õiguse, kui isik viib ise menetlusalase info avalikkuse ette, anda vajadusel oma tegevuse kohta avalikkusele selgitusi. Me ei avalda teavet suuremas ulatuses kui isik ise eelnevalt on avalikustanud.
Kui külastate meie veebilehte, helistate või saate Transpordiameti klienditagasiside küsimustiku
Ameti veebilehe avaliku poole külastajate isikuandmeid ei töödelda, st me ei seo IP-aadresse isikut tuvastatava teabega. Küpsiste kohta saate rohkem lugeda SIIT.
Transpordiamet salvestab infotelefonile 620 1200 saabunud kõnesid. Enne kõne ühendamist kuulete vastavasisulist automaatteadet. Telefonikõned salvestatakse teenuse osutamise parendamise ja analüüsimise ning klientide pretensioonide lahendamise eesmärgil. Kõne kohta on teada toimumise aeg, helistaja telefoninumber ja valitud telefoninumber. Salvestisi hoitakse süsteemis 4 kuud. Vajadusel saate endaga toimunud kõne salvestisega tutvuda esitades selleks kirjaliku taotluse. Salvestisega saate tutvuda vaid meie ruumides ja arvutis.
Kõnedele juurdepääs on ametisiseselt reguleeritud vastava korraga. Kõnesalvestise võime taotluse alusel väljastada asutusele või isikule, kellel on otsene seadusest tulenev õigus seda küsida (nt uurimisasutus, kohtuväline menetleja või kohus).
Vajadusel toimub isiku tuvastamine telefoni teel. Isikutuvastamise vajadusest annab Transpordiameti töötaja selgelt märku paludes helistaja isikukoodi. Helistajal peab olema Smart- või Mobiil-ID leping ja seadmesse paigaldatud vajalik tarkvara. Helistajal palutakse sisestada PIN1 kood. Õige PIN koodi korral saab töötaja kõnekeskuse veebis info isiku tuvastamisest isikukoodi ja selle omaniku nimega. Need andmed jäävad talle nähtavaks kuni kõne lõpuni.
Soovitusindeksi alusel hinnatavat tagasisidet kogume Transpordiametis kõigi avalike teenuste kohta eesmärgiga saada infot teenuse kvaliteedi kohta. Küsimustikud saadetakse kliendi e-posti aadressile ja infotelefonile helistaja telefoninumbrile automaatselt tekstsõnum (SMS) tagasisideküsimustiku lingiga.
Isikuandmeid töödeldakse kliendi nõusoleku, Liiklusseaduse §173 lg 4 ja ameti andmekaitsetingimuste alusel. Küsitlusele vastamine on vabatahtlik, Te võite edaspidistest küsitlustest keelduda vajutades küsitluse lõpus olevale vastavale lingile. Samuti võite paluda ennast küsitluste saajate hulgast eemaldada, saates vastava e-kirja ametile.
Töödeldavad andmed on Teie ees- ja perekonnanimi, e-posti aadress ja meie osutatud teenuse andmed. Andmetele juurdepääs on protsessi osalistel ja keskkonna haldajal. Kolmandatele isikutele andmeid ei väljastata.
Olete väärteomenetluse osapool
Väärteomenetluse läbiviimist reguleerib üksikasjalikult väärteomenetluse seadustik koos kriminaalmenetluse seadustikuga.
Väärteoteate esitaja andmed avaldame teistele menetlusosalistele ulatuses, mis on menetlusseadustikes ette nähtud ning asja lahendamiseks vajalik. Väärteomenetluse seadustiku kohaselt ei loeta kaebuse/väärteoteate esitajat menetlusosaliseks. Menetlusosalisteks on menetlusalune isik ja tema kaitsja. Väärteomenetluses ei tagata tunnistaja anonüümsust.
Oma avalikus dokumendiregistris tähistame väärteomenetluste asjus eraisikutega peetava kirjavahetuse osas dokumendi saajat/saatjat üksnes isikustamata kujul, mitte nimega. Sellisel dokumentatsioonil on juurdepääsupiirang – teabenõude esitamisel vaatame üle, kas dokumenti saab osaliselt või täielikult väljastada. Juurdepääsu piiramine sõltub dokumendi sisust. Võimalikud juurdepääsupiirangute alused on toodud avaliku teabe seaduses.
Erinevalt ettekirjutustest väärteootsuseid me oma võrgulehel ei avalda. Jõustunud väärteootsused on kättesaadavad karistusregistrist.
Seadus lubab meil väärteomenetlustega seotud asjaolusid avalikustada üksnes erandlikel juhtudel (väärteomenetluse seadustiku § 62). Muuhulgas jätame endale õiguse, kui isik viib ise menetlusalase info avalikkuse ette, anda vajadusel oma tegevuse kohta avalikkusele selgitusi. Me ei avalda teavet suuremas ulatuses kui isik ise eelnevalt on avalikustanud.
Võimaldame ligipääsu Transpordiameti infosüsteemides olevatele isikuandmetele
Transpordiameti infosüsteemidele anname ligipääsu kui selleks on taotlejal seadusest tulenev õigus või põhjendatud õigustatud huvi. Infosüsteemides olevatele isikuandmetele võimaldame juurdepääsu lepingu või üksikpäringu alusel.
Ligipääsu lepingu alusel Transpordiameti infosüsteemidele ja registrite e-teenustele anname üle X-tee andmevahetuskihi. Lepinguga kinnitatakse isikuandmete töötlemise maht, eesmärk ja kord.
Seadusest tulenevalt on õigus taotleda juurdepääsu infosüsteemides olevatele isikuandmetele riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutusel, notaril, kohtutäituril, abipolitseinikul ja liikluskindlustuse fondil.
Liiklusregistrist väljastame õigustatud huvi olemasolul andmed eraõiguslikele juriidilistele isikutele, nagu eraparklad ja inkassoteenust osutatavad ettevõtted.
Täpsemalt liiklusregistrist andmete väljastamise kohta saate lugeda SIIT.
Põhjendatud õigustatud huvi alusel anname ligipääsu, kui oleme tuvastanud päringu esitaja õigustatud põhjendatud huvi olemasolu kaalutlemise tulemusena vastavalt isikuandmete kaitse üldmääruse art 6 lg 1 punktis f toodule.
Põhjendatud õigustatud huvi üheaegselt esinevateks eeldusteks on:
- vastutaval töötlejal või andmeid saaval kolmandal isikul või kolmandatel isikutel on õigustatud huvi,
- isikuandmete töötlemine on vajalik õigustatud huvi teostamiseks,
- vastutaval töötleja või andmeid saava kolmanda isiku huvid ei kaalu üles kaitstava eraisiku põhiõigused ja –vabadused.
Ülevaate Riigi Infosüsteemi Haldussüsteemi (RIHA) kantud Transpordiameti infosüsteemidest saate SIIT.
Lisaks kasutame Transpordiameti infosüsteemides olevaid Teie kontaktandmeid e-teenuste kasutamiseks vajalike teadete edastamiseks.
Transpordiameti töötajad teevad andmesubjekti nime või isikukoodi alusel päringuid teistesse riiklikesse infosüsteemidesse ja registritesse õigusaktides reguleeritud menetluste ja toimingute läbiviimiseks seaduses lubatud ulatuses.
Videosalvestised
Transpordiamet videosalvestab järgmistel juhtudel:
- liiklusregistri teooria- ja sõidueksami ajal;
- ameti hoonete territooriumil (nii sise- kui väliskaamerad);
- riigitee äärsetes Transpordiametile kuuluvates parklates.
Ameti territooriumil ja riigitee äärsetes parklates kasutatakse videosalvestusi Transpordiameti töötajate ja klientide turvalisuse tagamiseks, varguste ja muu kahjuliku tegevuse, näiteks vandalismi ja muu vara kahjustamise või isikute ründamise eesmärgil toimuva tegevuse ennetamiseks ja lahendamiseks. Salvestamine toimub põhjendatud õigusliku huvi alusel vastavalt isikuandmete kaitse üldmääruse art 6 lg 1 punktile f ning vastavalt ametis kehtestatud videosalvestuse korrale. Kord on kaasajastamisel. Salvestisi säilitatakse 3 kuud, turvaintsidendi korral kuni selle lahendamiseni.
Liiklusregistri teooria- ja sõidueksami salvestamine toimub vastavalt liiklusseaduse § 191 lõikele 3. Salvestisi on õigus kasutada riikliku ja haldusjärelevalve teostamisel ning vaiete ja kaebuste lahendamisel. Salvestisi säilitatakse kuni 1 aasta. Salvestamine on koos heliga.
Teil on õigus tutvuda endaga seotud salvestisega taotluse alusel. Tutvumine toimub vaid ameti ruumides ja arvutis. Salvestisi võime väljastada asutusele või isikule, kellel on otsene seadusest tulenev õigus seda küsida (nt uurimisasutus, kohtuväline menetleja või kohus).
Kui kandideerite meile tööle
Värbamisel lähtume Transpordiametis meie värbamise ja valiku korrast, avaliku teabe seaduse või töölepingu seaduse ning nende alusel kehtestatud õigusaktidest.
Ametikohtade täitmiseks konkursse ja värbamist, sh kandidaatide hindamist korraldab personaliosakonna töötaja. Jätame endale õiguse loobuda väljakuulutatud konkursist või muuta juba väljakuulutatud konkursi tingimusi. Sellisel juhul teavitame kandidaate ametile esitatud kontaktandmete kaudu ja avalikkust konkursiteate avaldamise kohas.
Värbamisprotsessis võib kandidaadi kohta koguda täiendavat teavet avalikest allikatest. Kandidaadil on õigus saadud teabega tutvuda ja esitada omapoolsed selgitused-vastuväited. Vajadusel sõltuvalt ametikoha profiilist teeme kandidaadi nõusolekul taustauuringu ja -kontrolli Karistusregistrist ja Äriregistrist, selgitamaks välja, et kandidaadil puuduvad kriminaalkaristused ning ärikeeld.
Eeldame, et kandideerimisdokumentides esitatud soovitajatele on kandideerija andnud nõusoleku enda kohta käivatele küsimustele vastamiseks, samuti on soovitajad nõustunud sellega, et me nende poole teabe saamiseks pöördume.
Säilitame konkursi jooksul saadud dokumente järgmistel eesmärkidel:
- värbamisdokumente värbamisprotsessis tekkivate võimalike õigusvaidluste lahendamiseks – kuni nõude aegumiseni (üks aasta);
- paremusjärjestuses järgmisele kandidaadile ametikohale asumise ettepaneku tegemiseks (120 päeva arvates konkursi võitnud isikule ametikohale asumise ettepaneku tegemisest);
- kandideerinu nõusolekul tulevikus korraldataval konkursil osalemise ettepaneku tegemiseks.
- kandidaadi andmed on juurdepääsupiiranguga teave, millele kolmandad isikud saavad juurdepääsu ainult seaduses sätestatud juhtudel.
Isikuandmete töötlemisel lähtutakse järgmistest regulatsioonidest:
-
- avaliku teabe seadus (https://www.riigiteataja.ee/akt/122032011009?leiaKehtiv)
- isikuandmete kaitse seadus (Isikuandmete kaitse seadus – Riigi Teataja)
- haldusmenetluse seadus (Haldusmenetluse seadus – Riigi Teataja)
- Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EL) 2016/679 füüsiliste isikute kaitse kohta isikuandmete töötlemisel ja selliste andmete vaba liikumise ning direktiivi 95/46/EÜ kehtetuks tunnistamise kohta (isikuandmete kaitse üldmäärus) (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=celex%3A32016R0679)
Viimati uuendatud 19.12.2024