Eesti rattastrateegia 2040

Eesti on üks vähestest Euroopa riikidest, kus on seni puudunud riiklik rattastrateegia. Transpordiamet sai vastavalt Vabariigi Valitsuse tegevusprogrammile Kliimaministeeriumilt ülesande rattastrateegia koostamiseks 2025. aasta maiks. Rattaga liikumise soodustamise olulisust on tõstatanud ka Euroopa Komisjon, kes võttis 2023. aasta oktoobris vastu jalgrattadeklaratsiooni (European Declaration on Cycling), mille eesmärk on tugevdada jalgrattasõidu rolli Euroopa Liidu transpordipoliitikas ja toetada liikmesriike, piirkondi ja linnu rattasõbraliku keskkonna loomisel.

Visioon: Eestis on rattaga liikumine igapäevane, mugav ja turvaline. Rattasõit on aasta ringi loomulik ja eelistatud valik nii lühikestel igapäevasõitudel kui ka vaba aja veetmisel. Pikemate distantside läbimiseks on rattasõit sujuvalt ühendatud ühistranspordiga. Katkematu ja kvaliteetse taristu ning suurenenud füüsilise aktiivsuse tulemusel paraneb nii inimeste elukvaliteet ja -keskkond kui ka vaimne ja füüsiline tervis. Rattastrateegiat viiakse ellu koostöövõrgustikuna, et tagada visiooni saavutamiseks oluliste tegevuste elluviimine ja huvide tasakaal.

Elanike ootused kõigile kättesaadava, taskukohase ja tervisliku rattateede taristule ja ohutule liikumiskeskkonnale on suured. Kui luua tingimused ohutuks ja mugavaks rattaga liiklemiseks, on ka paljud valmis rattaga ning jalgsi oma igapäevaseid käike tegema. Paremad jalgsi ja rattaga liikumise tingimused tähendavad kõigile kättesaadavat liikuvust, paremat avaliku ruumi kvaliteeti ning inimeste üldist heaolu ja tervist.

Eesti rattastrateegia visiooniks on, et aastaks 2040 oleks rattasõit Eestis loomulik, mugav ja turvaline liikumisviis, mida kasutatakse igapäevaselt, aastaringselt ja erinevate sihtkohtade vahel liiklemiseks, samuti ühistranspordiga kombineerituna. Rattakasutuse osakaal peaks tõusma vähemalt 13%-ni kõikidest liikumistest. Rattataristu arendus ja hooldus integreeritakse igapäevasesse liikuvuse ja taristu korraldusse nii riiklikul kui ka kohaliku tasandil. Olulisteks mõõdikuteks seatakse rattasõidu osakaalu, sageduse ja ohutuse kasv.

Eestis on rattakasutus veel tagasihoidlik võrreldes Põhjamaadega, kuid kasvutrend on märgatav, eriti linnades. 2021. aasta andmetel moodustasid rattaga tehtud sõidud 5% kõikidest liikumistest ning umbes 4% linnaelanikest kasutab ratast peamise töölesõidu vahendina. Maapiirkondades on rattaga liikumisel märkimisväärne roll eriti kooliõpilaste ja eakamate hulgas. Eesti rattataristu on seni olnud katkendlik ja ebapiisav, mistõttu tajuvad inimesed rattaga liikumist ebamugava ja ohtlikuna. Planeerimisel ja taristu arendamisel ei ole rattakasutust siiani käsitletud igapäevase ja praktilise liikumisviisina. Õigusruum on ebatäpne ja ebaühtlane ning ei toeta piisavalt ratturite õigusi ega ohutust. Liikluskultuuri arendamine vajab rohkem tähelepanu, esineb palju riskikäitumist ning lugupidamatust kaasliiklejate suhtes. Liikluskasvatus on lünklik. Samuti on planeerimiskompetents ja teadmistebaas napp ning rattaliikluse positiivseid mõjusid tervisele ja keskkonnale alahinnatakse süsteemselt. Samas on ühiskonnas kasvav toetus ja ootus säästvate liikumisviiside arendamisele.  

Eesti rattastrateegia 2040

Strateegia läbivateks põhimõteks on rattaga liikujate võrdne ja õiglane kohtlemine, kus rattakasutust nähakse võrdväärse liikumisviisina ja samas võetakse neid arvesse kui vähemkaitstud liiklejaid. Arvestatakse kasutajate erinevustega – rattataristu peab sobima nii lastele kui ka eakatele ning olema mugav aastaringselt. Planeerimisel arvestatakse nõudluse potentsiaali, lahendades esmalt kõige olulisemad lülid asulates ning luues seeläbi järjest terviklikuma taristuvõrgustiku. Taristu peab olema sujuvalt ühendatud ühistranspordiga ning kavandamine toimub koostöös eri osapoolte ja taristuomanikega.  

Eesti rattastrateegia elluviimiskava 2025–2029

Strateegia elluviimine keskendub avaliku sektori võimestamisele, sealhulgas üleriigilise juhtimise ja koostöövõrgustiku loomisele, kohalike rakenduskavade koostamisele ning avaliku sektori pädevuste tõstmisele. Kavandatakse ja rajatakse mugav, sidus ja ligipääsetav rattataristu, mille mõju igapäevasele liikumisele on väga suur. Arendatakse rattaringlust ja rattaga ühistranspordi kombineerimist, sealhulgas parkimisvõimalusi ja rattavedu. Tähtsal kohal on ka talvise teehoolduse parandamine, õigusruumi kaasajastamine, pikaajaline rahastus ning rattasõidu positiivse kuvandi ja rattaturismi arendamine.

Vaata ka:

Eesti rattastrateegia (ERS) eeluuring on analüüs, mille eesmärk on kaardistada rattakasutuse peamised kitsaskohad ja arenguvõimalused. Uuring käsitleb rattakasutuse edendamise korraldust, rahastust, õiguslikke ja planeerimisalaseid küsimusi ning toob välja parimad rahvusvahelised praktikad. Samuti esitab see konkreetsed ettepanekud, kuidas Eestis rattakasutust süsteemselt arendada. Rattastrateegia on vajalik, et tagada ratta kui igapäevase liiklusvahendi integreerimine riiklikusse ja kohalikku transpordisüsteemi, parandada rattataristut ning suurendada rattakasutuse osakaalu igapäevastes liikumistes. Uuring on läbiviidud Liikuvusagentuur OÜ konsultantide poolt. 

Projekti toetas Eesti riik kasvuhoonegaaside lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise tulust.

Rattastrateegia koostamist koordineerib Transpordiameti liikuvuse kavandamise osakond. Kontakt kadi.pihlak@transpordiamet.ee.

Viimati uuendatud 15.08.2025

open graph imagesearch block image

Kas sellest lehest oli abi?