Mootorsõidukijuhi koolitus

Igal aastal lisandub Eesti teedele ligikaudu 15 000-20 000 uut mootorsõidukijuhti, kes on autokoolides omandanud teadmised, oskused ja hoiakud liikluses käitumiseks sõltuvalt valitud sõidukategooriast.

Mootorsõidukijuhi koolitust teostavad autokoolid (eraõiguslikud juriidilised isikud, füüsilisest isikust ettevõtjad ning riigi- ja munitsipaalharidusasutused), kellel on mootorsõidukijuhi koolituseks tegevusluba.

Juhi ettevalmistamine

Juhi ettevalmistus toimub esma- ja täiendusõppe korras liiklusteooriaõppe ja õppesõitude vormis.

Liiklusteooriaõppe ja õppesõidu ühe õppetunni arvestuslik kestus on 45 minutit. Korraga on teooria- ja sõiduõpet lubatud läbi viia kestusega kuni 90 minutit. Iga 90-minutilise ajavahemiku kohta peab õpetaja ja õpilase jaoks olema katkematu puhkepaus vähemalt 15 minutit, mille jooksul õppetegevust ei toimu.

Õppesõidul peab õpilasel olema kaasas õpingukaart, kuhu õpetaja märgib sõidu alustamisel kuupäeva, kellaaja ja õppekava kohase teema. Iga õppesõidu lõpus märgib õpetaja õpingukaardile õppesõidutundide arvu ja hinnangu õpilase oskuste kohta. Õpingukaardi sissekannete õigsust kinnitavad õppesõidu lõpus õpilane ja õpetaja oma allkirjaga.

Õpilane peab omama taotletava kategooria mootorsõiduki juhtimist lubava märkega kehtivat tervisetõendit.

Autokoolidest

Eestis on väga palju autokoole, mille vahel valida. Sageli valitakse autokool tuginedes sõprade ja tuttavate soovitustele, kuid siinkohal tasuks vaadata ka Transpordiameti statistikat, muuhulgas eksamite läbivusprotsente. See info on mugavalt kättesaadav siit.

Enne autokooli minekut tutvu palun selle määrusega, sest teadmine, mis eksamil ees ootab, aitab seada õppimisele konkreetsed eesmärgid ja maandab oluliselt hirmu eksami ees, sest siis on teada, mida ja kuidas eksamil teha. Erilist tähelepanu pööra palun sõidueksamil sooritatavatele harjutustele. Harjutada võiks ka neid asju, mida eksamil ei kontrollita, sest need on kasulikud hilisemal iseseisval sõiduki juhtimisel.

Harjutusi on soovitatav läbida korduvalt ja erinevates kohtades, et sinu oskused kinnistuksid. Aruta kindlasti tekkinud vigade/puuduste olemust, tekkepõhjuseid ja vältimise võimalusi oma õpetaja ja/või juhendajaga. Tutvu ka üldiste mootorsõidukijuhile esitatud nõuetega, et saada aru, mida pead autokoolis ja iseseisvalt omandama ja mida eksamil nõutakse. Autokoolis käies loe kindlasti ka liiklusseadust ja seda määrust ning palu õpetajal ja/või juhendajal selgitada neid punkte, millest sa ise aru ei saa.

Autokoolis õppides tuleb meeles pidada, et autokoolis ei käida mitte üksnes selleks, et riiklik sõidueksam sooritada ja juhtimisõigus saada, vaid selleks, et õppida autot iseseisvalt ja teisi arvestavalt juhtima ning ohutult liiklema. Aeg ja raha ei ole ainukesed ressursid, mida autokoolis käimine nõuab. Kõige olulisem on töö ja vaev ehk õppimine. Isegi kui tunned, et oled omandanud piisavad teoreetilised teadmised, võib tegelik olukord liikluses sind esialgu ehmatada, sest autot juhtides tuleb korraga teha mitut asja.

Pea meeles, et oluline on sõidutundides vahet teha õppimisel ja dresseerimisel:

  • Õppimine on mitmekülgne lähenemine, kus metoodiliselt omandatakse vajalikke teadmisi, oskusi ja vilumusi. Õppinud juhikandidaat suudab üldistada, analüüsida ja sünteesida liiklusolukordi, märgata ja reageerida aegsasti ohuolukordadele ning omab häid eeldusi sooritada riiklik eksam ning kujuneda heaks juhiks.
  • Dresseerimine on primitiivne koolitusmeetod, mis koosneb standardolukordade selgitamisest küsitava väärtusega abivahenditega (platsisõidul lisaks koonustele kasutatavad nn maamärgid, harjutuste tegemine kohtades, kus on märgatud eksamisõidukit, nn eksamimarsruutide pähe õppimine). Dresseeritud juhikandidaat võib isegi hea õnne korral sooritada riikliku sõidueksami aga iseseisva liiklejana on ta abitu ja seega ohtlik iseendale ja kaasliiklejatele.

Hangi internetist või raamatupoest liiklusteooria lisaõppevahendeid. Testiküsimuste pähe õppimine ei aita, vaid tuleb saada aru, mida küsitakse ja liiklusseadusest ning kaasnevatest määrustest omandatud tarkusega vastata.

Mida peaks teadma autokooli valides?

Nii nagu vanasõna ütleb „Tark ei torma“ ei tasu ka autokooli valida esimese kuulutuse järgi. Siin on mõned küsimused, millele võiksid enne autokooli valimist tähelepanu pöörata:

  • Kas autokool omab Haridus- ja Teadusministeeriumi poolt väljastatud kehtivat tegevusluba (lisainfo siin ja kehtivat tegevusluba saab kontrollida siit)?
  • Kas autokooli veebilehel on olemas kogu info koolitaja kohta? Õppekavad, koolituse maksumus, õpetajate ja õppesõidukite info?
  • Kas kasutatavad õpperuumid võimaldavad Sul ootuspärastes oludes õppetööle keskenduda ning kirjalikke märkmeid teha? 
  • Kas sõiduõpet alustatakse muuks liikluseks suletud õppesõiduväljakul? Kas õppeautod on heas korras, varustatud õppesõiduki märgiga ning vastava kooli nime, tunnuse või logoga? 
  • Kas õpetajad on pädevad, kogemustega, asjatundlikud ja sõbralikud?
  • Kas õpetajad oskavad analüüsida liiklusolukordi ja selgitada õpilastele liiklejate võimalikust väärast käitumisest tekkida võivaid ohte ning õpetada neid ohte ette nägema ja praktikas ennetama? 
  • Kas koolituse eest küsitav rahasumma sisaldab kõiki autokooli lõpetamiseks vajalikke kulutusi (B-kategooria koolituskursuse minimaalne maht, platsisõit, õppematerjalid, esmaabikoolitus, libedasõidu- ja pimeda aja koolitus)?
  • Kas sinu sõber ja tuttav, kes käis sama koolitaja juures, on rahul pakutud õppekvaliteediga?
  • Kas koolitaja dokumentaalselt tõendatud kulud sisaldavad kõiki sinu kulutusi (koolituskursuse minimaalsele mahule vajadusel lisandunud täiendavad õppesõidukorrad, konsultatsioonid jms)? 
  • Kas kool korraldab kõik vajaminevad õpped/koolitused (nt esmaabikoolitus) ise?
  • Kui koolitaja sõlmib sinuga kirjaliku koolitusalase lepingu, siis tutvu sellega eelnevalt ja vaata, kas kõik sätted on vastuvõetavad ja lepinguga ei kaasne täiendavaid lisakulutusi (nt trahvid, piirangud). Küsi üks eksemplar kindlasti endale.

Esmaõppe korras valmistatakse ette AM-, B-, ja BC1-kategooria ning A1-, A2- ja B1 alamkategooria mootorsõiduki juhti.

Juhi esmaõpe jaguneb kaheks:

  • algaste;
  • lõppaste.

Juhi esmaõppe algastme käigus peab juht omandama selliseid teadmised, oskused ja hoiakud, et ta oleks võimeline liikluses käituma vastutustundlikult, ohutult, teisi liiklejaid arvestavalt ja keskkonda säästvalt ning et ta oskaks juhina realistlikult oma sõiduoskust hinnata ja seda iseseisva juhina jätkuvalt edasi arendada.

Mootorsõiduki kategooria ja alamkategooria

Liiklusteooriaõpe (õppetunde)

Õppesõit (õppetunde)

AM*

24

12

A, A2, A1

24

12

B, B1

28

30

BC1

40

32

* AM-kategooria mopeedijuhi esmaõpe toimub ühes astmes.

Esmaõppe lõppastme raames peab B-kategooria ja B1- alamkategooria mootorsõiduki esmase juhiloa omanik läbima lõppastme koolituse. Lõppastme koolituse läbimiseks peab olema läbitud esmaõppe algastme pimeda aja koolitus.

Lõppastme koolituse raames peab läbima libedasõidu riskivältimise koolituse.

Juhi esmaõppe lõppastme koolituse eesmärk on ohutu ja riske vältiva sõiduoskuse, teisi liiklejaid arvestava ning säästliku ja keskkonnasõbraliku sõiduviisi süvendamine.  

Lõppaste
Teooriaõpe õppetundides Õppesõit sõidutundides
Keskkonda säästev, ohutu ja  teisi liiklejaid arvestav mõtteviis. Käitumine libedates teeoludes. 3

Keskkonda säästva, riske vältiva ja  teisi liiklejaid arvestava sõiduviisi süvendamine.  

1
Libedasõidu riskivältimise praktikum. 1 Libedasõidu riskivältimise harjutused õppeväljakul. 1
Kokku teooriaõppe tunde 4 Kokku sõidutunde 2

Lõppastme koolituse läbimise kohta teeb koolitaja vastava sissekande koolituskursuse tunnistusele ja edastab andmed elektrooniliselt liiklusregistrisse. B-kategooria auto piiratud juhtimisõiguse omaja peab läbima lõppastme koolituse siis, kui ta on vahetanud piiratud juhtimisõiguse juhiloa esmase juhiloa vastu.

Eestis on väga palju autokoole, mille vahel valida.  Enne autokooli valimist soovitame vaadata Transpordiameti statistikat, muuhulgas eksamite läbivusprotsente. See info on mugavalt kättesaadav siit.

Palume silmas pidada, et riiklik sõidueksam ei ole õppesõidu osa, vaid sellega hinnatakse eksamineeritava teoreetilisi teadmisi, oskusi ja käitumist iseseisvalt liikluses hakkama saada. Riikliku sõidueksami tulemus ei sõltu autokoolist ega Transpordimeti eksamineerijast, vaid eelkõige juhikandidaadist - tema väljakujunenud teadmistest, oskustest ja käitumisest. 

Oluline on enne riiklikku teooria- ja sõidueksamit tutvuda täiendavalt ja iseseisvalt liiklusseaduse ning selle erinevate rakendusaktidega.

Enne B-kategooria sõidueksamile tulekut püüa saada võimalikult palju regulaarset ja mitmekülgset sõidupraktikat erineva liiklustihedusega teedel ning tingimustes.

Parim viis õppimiseks ja sõidukogemuse saamiseks on sõita nii professionaalse sõiduõpetajaga kui ka juhendajaga. Õppesõidu lõppfaasis on oluline harjutada iseseisvat mootorsõiduki juhtimist, kus õpetaja või juhendaja ei juhi tähelepanu liiklusele, vaid annab kätte sõidusuuna ja edastab iseseisvat auto juhtimist stimuleerivaid korraldusi. Et sinu sõidueksam lõppeks sooritatud tulemusega, siis soovitame autokooli sõidutundidele lisaks sõita ka juhendajaga ning kokku võiks olla sul juba enne eksamit 100 sõidutundi praktilist kogemust. Kilomeetrites teeb see 3000-4000 km sõidupraktikat nii asula sisestel kui ka välistel teedel.

Alates 01.02.2020 tuleb pärast iga kolmandat mittesooritatud sõidueksamit sul läbida mootorsõidukijuhi koolitaja juures jätkuõpe. Kui jätkuõpe on läbitud ja sinu koolitaja on selle kohta vastavad andmed liiklusregistrisse saatnud, avaneb sul võimalus broneerida endale uus sõidueksamiaeg. Jätkuõppe sisu määrab koolitaja lähtuvalt juhtimisõiguse taotleja esitatud sõidueksami kaartide väljavõttest eksami mittesooritamise põhjuste kohta. Mittesooritatud sõidueksamite osas on eksamikaart leitav isiku Transpordiameti e-teeninduse postkastis. Jätkuõpet võib isik läbida vabalt valitud autokooli juures ehk isikud ei ole kohustatud läbima õpet varasema koolitaja juures. Jätkuõppe minimaalne maht on kaks sõidutundi.

Täiendusõppe korras valmistatakse ette auto juhtimise õigust omavat isikut mis tahes teise kategooria või alamkategooria auto või mootorratta juhtimise õiguse saamiseks.

Pane tähele, et kui oled läbinud autokooli automaatkäiguvahetusega sõidukiga ja sulle on väljastatud koolituskursuse tunnistus, kuid sa soovid siiski taotleda manuaalkäiguvahetusega sõiduki juhtimisõigust, siis pead koolitaja juures läbima täienduskoolituse mahuga vähemalt 2 sõidutundi, mille kohta koolitaja edastab andmed liiklusregistrisse. Kui andmed on edastatud, tekib sul võimalus taotleda manuaalkäiguvahetusega sõiduki juhtimisõigus (st pead sooritama manuaalkäiguvahetusega sõidukiga sõidueksami).

Olemasolev kategooria

Taotletav kategooria

Liiklusteooriaõpe (õppetunde)

Õppesõit (õppetunde)

B, C, D

A, A2, A1

10

10

B

BE

3

2

B

C, C1

20

10

C, C1

CE, C1E

10

10

C1

C

5

5

B, C

D, D1

20

20

D1

D

5

5

D, D1

DE, D1E

10

10

D 103 (üksnes troll)

D

5

5

C, D, D 103 (üksnes troll)

B

0

1


Üleminek teisele käiguvahetussüsteemile

B, C, D

0

2


Automaatkäiguvahetusega auto


Manuaalkäiguvahetusega auto


Kaitseväe ajateenija

B

C

30

15

BC1

C

15

10

C

CE

20

15

C

D

30

25

Autokoolide statistika

Sõidu- ja teooriaeksamite arv ja läbimine.

Loe edasi
Järelkoolitus

Järelkoolituse peavad läbima esmase juhiloa omanikud, kellel on juhtimisõigus ära võetud.

Loe edasi
Koolitaja tegevusluba ja järelevalve

Koolitust teostavad asutused, kellel on mootorsõidukijuhi koolitamise luba.

Loe edasi

Kas sellest lehest oli abi?

Viimati uuendatud 01.07.2025

search block image