Viimastel aastatel on sagenenud juhtumid, kus helikopterid maanduvad ja lendavad tiheasustatud elamupiirkondades viisil, mis tekitab muret nii kohalikele elanikele kui ohutuse tagamise eest vastutavatele inspektoritele. Transpordiamet on saanud mitmeid kodanike kaebusi, mis viitavad sellele, et maandumised ei pruugi vastata kehtivatele lennuohutusnõuetele, ohustades seeläbi kolmandate isikute elu, tervist ja vara. Seetõttu suurendab Transpordiamet järelevalvet helikopterite lennutegevuse üle ning peab vajalikuks regulatsiooni võimalikku täiendamist ja selgitamist.
Transpordiamet on hinnanud ohutusriskina langevarjuhüpetega seotud lennutegevust ning seadnud eesmärgiks kaardistada olukord Eestis ning aidata kaasa lennuohutusnõuete täitmisele. Regulatsiooni kohaselt kuulub äriline langevarjuhüpetega tegelev lennutegevus kõrge riskitasemega erilendude alla, kus on vajalik Transpordiameti luba. Hetkel ükski lennuklubi Transpordiameti luba ei oma.
Üldlennunduse järelevalve raames on sel hooajal inspektorite fookuses suuremad üritused, kuhu tihti saabutakse õhusõidukitega. Selle kõrval pööratakse tähelepanu ka lennutegevusele väiksematel lennuväljakutel.
Järelevalve käigus kontrollitakse piloodi juhtimisõigust ja õhusõiduki dokumente, mis peavad lennu ajal pardal olema alates kehtivast lennukõlblikkussertifikaadist ja kindlustuspoliisist kuni lennukäsiraamatuni välja. Suurt rõhku pannakse pilootide lennueelsele ettevalmistusele ning õhusõidukite tehnilise seisundi kontrollile.
2024. aasta lennundushooajal kontrolliti üldlennunduse järelevalve käigus kokku 22 erinevat õhusõidukit. Puuduseid tuvastati kokku 15, millest enamik olid seotud nii piloodi, kui lennuki dokumentide kaasas kandmise või ajakohasusega, samuti esines puudusi ohutusvarustuse osas. Enamus lennuohutust mõjutavaid juhtumeid, mis erapiloote puudutasid, olid seotud õhuruumi rikkumistega.
„Ennetus ja oma teadmiste ning piloodioskuste perioodiline värskendamine on jätkuvalt parim järelevalve vorm ning üheskoos saame muuta lennunduse veelgi ohutumaks. Ühtlasi juhib Transpordiamet pilootide tähelepanu sellele, et lendamisel tuleb vältida ebavajalikke manöövreid, et ohutult sihtkohta jõuda ning arvestada kaaskodanikega, et asjatult neid oma tegevusega mitte häirida – olgu selleks siis liigse müra tekitamise, tolmu üles keerutamise või kariloomade häirimise kaudu,“ ütles Transpordiameti lennukõlblikkuse osakonna juhataja Ivo Tolga.
Transpordiamet tuletab meelde, et ohutu lend algab põhjalikust ettevalmistusest ja lõpeb hilisema analüüsiga, mille tulemused on järgmistel lendudel abiks.
Õhusõiduki kapten peab igat riski kaaluma ning rakendama meetmeid nende maandamiseks või mõju vähendamiseks.
Kaptenil on ka kohustus teavitada tähelepanekutest, rikkumisetest või muudest asjaoludest, mis võivad kaasa aidata lennuohutuse tagamisele ja lennundusalase tegevuse parendamisele. Vabatahtlik teavitus on konfidentsiaalne ning seda kasutatakse ainult lennuohutuse tagamise eesmärgil.
Transpordiameti eesmärgiks on kanda hoolt selle eest, et Eesti taevas lendaksid pädevad piloodid ning lennukõlblikud õhusõidukid.