Ülevaade kampaaniast
Kõrvaliseks ja segavaks tegevuseks liikluses saab pidada kõike, mis viib juhi tähelepanu sõiduki juhtimiselt eemale. Enamlevinud kõrvalised tegevused on lisaks telefoni kasutamisele näiteks GPSi seadistamine, söömine-joomine ja lastega tegelemine. Teavituskampaania keskendub ennekõike roolis telefoni kasutamisele kui ühele levinumale ja ohtlikumale probleemile.
Eelmise aasta küsitlusuuringu tulemustest selgus, et suurem osa sõidukijuhtidest on veendumusel, et nad kasutavad roolis olles telefoni nii vähe kui võimalik ning oskavad seejuures ka hinnata, millal seda on ohutu teha. Tegelikkuses on igapäevastes liiklussituatsioonides juhi tähelepanu alati hajutatud – korraga tuleb keskenduda mitmele auto juhtimisega seotud aspektile kui ka liikluskorraldusele, teiste juhtide käitumisele ja muudele võimalikele ootamatustele. Teiste liiklejate tegevust ei ole võimalik kontrollida, kuid juht saab teha kõik selleks, et mitte kaotada telefoniga rääkides oma niigi piiratud tähelepanu ressurssi.
Uuringud näitavad ka, et keskmiselt on juhi pilk tekstsõnumi lugemise või kirjutamise ajal teelt eemal viis sekundit järjest, mis tähendab, et sõiduk liigub linnakiirusel selle ajaga „pimeduses“ umbes 70 meetrit ning maanteekiirusel umbes 125 meetrit.
Olgu selleks roolis helistamine, sõnumite saatmine, pildistamine või sotsiaalmeedia kasutamine, röövib telefon autojuhilt kõige tähtsama – tema tähelepanu. Seepärast annabki kampaania selge soovituse roolis olles telefon puhkama panna.
Puhkav telefon ei võta su tähelepanu ära ülekäiguradadelt ega jalakäijatelt, teistelt autodelt ega ratturitelt, seega kui oled roolis, pane telefon puhkama.
Ohutumaks liiklemiseks:
- Mõtle marsruut enne teele asumist läbi.
- Seadista telefonis Do Not Disturb funktsioon või selle võimaluse puudumisel lae alla rakendus, mis välistab sõidu ajal telefoni kasutamise.
- Telefoni kasutamiseks peata sõiduk ohutus kohas või palu sõnumi saatmiseks ja kõnele vastamiseks kaassõitja abi.
- Väikse lapsega sõitma minnes arvesta võimalusel lisaajaga, et vajadusel teha temaga tegelemiseks pause.
- Väldi helistamist pereliikmele või kolleegile, kui tead, et ta on roolis. Tööandjana julgusta oma töötajaid roolis olles kõnedele mitte vastama, vaid ohutus kohas peatudes tagasi helistama.
Kampaania on eetris:
- välimeedias
- televisioonis
- raadios
- sotsiaalmeedias ja internetis
- kabanduskeskuste ja kaupluste meediapindadel
Kampaania materjalid on valminud agentuuris Salama.
Viimati uuendatud 10.03.2024