Muutuva teabega liiklusmärgid

Transpordiamet paigaldab riigiteedele muutuva teabega liiklusmärke, et muuta operatiivse info edastamine kiiremaks ning liiklemine liiklejate jaoks kiiremaks ja ohutumaks.

Mis on muutuva teabega liiklusmärgid?

Muutuva teabega ehk elektrooniline liiklusmärk võimaldab jagada ajakohast teavet või muuta kiiruspiirangut vastavalt liikluse ja teeoludele. Elektroonilised liiklusmärgid on reeglina LED-tehnoloogial põhinevad. Vastupidiselt traditsioonilistele liiklusmärkidele on muutuva teabega märgi kujutis valge ning taust must, mis tagab valgust kiirgavate liiklusmärkide parema loetavuse.

Miks on vaja muutuva teabega liiklusmärke?

Muutuva teabega liiklusmärgid aitavad parandada liikluse ohutust ja sujuvust. Näiteks saab kiiruseid sügisel ja talvel libeduse korral kiirelt alandada. Kui aga teeolud on head, saab kiiruseid ka suurendada. Eelkõige on elektroonilisi märke vaja selleks, et kiiremini reageerida muutunud ilmaoludele, liiklusummikutele, õnnetustele ja muudele häiringutele. Liiklejad saavad muutuva teabega märkidelt teel olles operatiivset infot, mille põhjal teha paremaid otsuseid, valida ohutuma marsruudi või kohandada sõidustiili oludega

Millised on muutuva teabega liiklusmärgid?

Meie teedel on erinevaid elektroonilisi liiklusmärke:

  1. Kiirusmärke on kahte tüüpi: ühed võimaldavad näidata ainult kiirust, teistel on võimalik kuvada kiirust koos hoiatusmärgiga. Muutuvate kiirusmärkidega saab kehtestada lubatud suurima kiiruse sõltuvalt tegelikest tee-, ilma- ja liiklusoludest ning muutuva hoiatusmärgiga saab täiendavalt hoiatada liiklejaid ohtude eest ning põhjendada tavapärasest madalamat kiirusepiirangut. Muutuva teabega kiirusmärkidega kaetud maanteelõike ehk kiirusjuhitavaid teelõike on Eestis hetkel kaks. Lisaks kasutatakse elektroonilisi kiirusmärke liiklussõlmedes ja ristmikel liiklusohutuse parandamiseks.
     
  2. Suurtel infotabloodel on võimalik kuvada nii liiklusmärke kui pikemat tekstilist teavet. Infotabloodel kuvatakse liiklejatele teavet liiklustakistustest, teetöödest, ajutistest ümbersõitudest ning sõiduajast. Lisaks hoiatatakse talvisel ajal ootamatu libeduse tekke eest ning näidatakse teeilmajaamade õhu- ja teetemperatuuri hetkelisi näite. 
     
  3. Keskmise suurusega infotabloodel saab samuti kuvada liiklusmärke, kuid lühemat tekstilist teavet. Sellised tablood asuvad suure liiklussagedusega maanteedel, kus elektroonilisi kiirusmärke ei kasutata. 
     
  4. Väiksed infotablood asuvad teeilmajaamade vahetus läheduses ning edastavad liiklejatele teavet teeoludest. Peamiselt kuvatakse sellistel tabloodel hoiatusmärke, kuid võimaldavad lisada ka väga lühikest teksti. 
Muutuva teabega infotabloo

Kus need asuvad?

Kiirusjuhitavad on Tallinna–Pärnu–Ikla maantee Laagri–Ääsmäe ja Pärnu-Uulu lõigud, Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maantee Peetri–Mäo lõik ja Tallinna ringtee. Muutuva teabega kiirusmärke kasutatakse lokaalselt Tallinna–Narva maanteel Väo liiklussõlmes, Tallinna–Pärnu–Ikla maanteel Papiniidu sillal ning ristmikel Laitses ja Märjamaal. Elektrooniliste kiirusmärkide asukohti ja näite reaalajas on võimalik vaadata portaalis Tarktee.ee. Infotablood asuvad valdavalt põhimaanteedel üle Eesti.

Kuidas juhitakse märke? Kust tuleb info, mida edastatakse liiklejatele?

Märke haldab Transpordiameti liiklusjuhtimiskeskus. Spetsiaalse tarkvara abil kogutakse infot teele paigaldatud seireseadmetelt nagu teeilmajaamad, kaamerad, liiklusloendusseadmed jne. Andmeid kogutakse tee- ja õhutemperatuuri, tuulekiiruse, nähtavuse, sademete liigi, teekatte seisundi, liiklussageduse ja teiste parameetrite kohta. Märkide juhtimiseks on koostatud kindlad juhtimispõhimõtted. Määratud tingimuste täitumisel, näiteks olulise ilmamuutuse korral, muudetakse suurimat lubatud kiirust ja/või hoiatatakse liiklejaid muutuva teabega märkide kaudu.

VMS märgid

Liiklusjuhtimiskeskus võttis 25.01.2024 kasutusele uuendatud juhtimisreeglid, mis on välja töötatud varasemate talvede analüüsil. Selle põhjal jaotatakse sõidutingimused peamiselt nelja klassi järgmiselt:

  • Head olud - kui millegi eest ei ole hoiatada on tablood vaikimisi pimedad. Talveperioodil kuvatakse ka tee- ja õhutemperatuuri. Heade olude korral ei ole teel tuvastatud libedust, lund ega lörtsi. Kiirused kehtestatakse 100 km/h kuni 110 km/h.
     
  • Rahuldavad olud - Teeseisu halvenemise tõttu kuvatakse liiklejale hoiatus libedusest või jääst, millega peaks kindlasti arvestama. Rahuldavaid sõiduolusid võib tingida ka halb nähtavus, kõrge liiklussagedus või tugev külgtuul. Ohutuks liiklemiseks on piirkiirus langetatud kuni 90 km/h.
  • Halvad olud - Sõiduolud on oluliselt halvenenud teeseisu, madala haardeteguri, intensiivse saju või mõne muu teguri tõttu. Lubatud kiirus liiklemiseks on kuni 80 km/h.
     
  • Väga halvad olud - Äärmiselt madal haardetegur või väga halb nähtavus põhjustavad keerulisi liiklusolusid. Sel juhul kuvatakse märkidel liiklemiseks lubatud kiirusena kuni 70 km/h.

Kas sellest lehest oli abi?

Viimati uuendatud 16.12.2024

open graph imagesearch block image