Äärekividele paigaldatavaid helkurribasid ja -kuule kasutatakse ohutussaarte või ringristmike äärekivide täiendavaks tähistamiseks.
Värvitud äärekivi on kontrastne ja valgel ajal märgatav, kuid ei ole üldjuhul valgust peegeldav, mistõttu ei ole see pimedal ajal paremini märgatav kui värvimata äärekivi. Lisaks ei ole leitud sobilikku meedet tardkivist äärekivide värvimiseks.
Äärekivi helkurribade ja -kuulid toimivad kõige paremini ehk neid märgatakse enim valgustamata objektidel. Samas toimivad needning oluline mõju täiendava tähistusena ka valgustatud asukohtades. Sõidukijuhi jaoks on enim kasu täiendavatest helkuritest vihmasel ja pimedal ajal, kui vastu tulevad sõidukid pimestavad, teekattemärgistus ei ole märja teekatte tõttu piisavalt märgatav ning sõidukijuhi pilk on suunatud pigem tee serva.
Helkurribad ja helkurkuulid
Paigalduskoha valikul tuleb esmalt hinnata objekti täiendava tähistamise vajadust ning seisukorda. Näiteks vanade ja juba lagunenud äärekivide korral tuleb need enne helkurribade või helkurkuulide paigaldamist välja vahetada.
Peegeldusomadustest tingituna on helkurkuulidega soovitatav tähistada pikemad teega paralleelsed saared või nende osad, sest siis langevad sõidukite tuled samaaegselt rohkematele kuulidele ning tekib parem perspektiivne efekt ja ümbruskonna tajumus sõidukijuhi jaoks, sest ohututssaar joonistub klaaskuulide abil paremini välja.
Helkurkuule on erineva läbimõõdu ning suurusega. Suuremad helkurkuulid peegeldavad suuremal hulgal valgust tagasi, kuid piiravaks võib saada olemasoleva äärekivi ülemise serva laius. Oluline on arvestada äärekivi laiuse ja helkurkuuli sobivusega selliselt, et helkurkuuli paigaldamiseks vajaliku ava puurimine ei kahjustaks äärekivi seisukorda ega ekspluatatsioonipüsivust.
Paigaldamisel tuleb järgida tootjapoolseid juhiseid ning vältida paigaldusliimi sattumist peegeldatavatele osadele ning pealmistele servadele. Vajadusel puhastada pinnad.
Paigaldatava helkurkuuli servad peavad olema horisontaalselt äärekivi pealmise pinnaga.
Helkurribade peegeldusomadused on parimad täisnurkse paigalduse korral. Antud projekti raames paigaldati ristisuunaline helkur alates ohutussaare pikiteljest.
Sõidurajaga paralleelsete äärekivide servadele paigaldatud tasapinnaliste helkurribade helkivus tekib liiga hilja ning sellise lahenduse kasutamine ei ole mõistlik. Erandiks on põhisõidurajast kaugemal paiknevad, laugete raadiustega või ristmiku haru vastas poolel paiknevad ohutussaared. Teega pikisuunalisi äärekive võib vajadusel tähistada lainelisel profiilil helkurribadega, kuid nende toimivust selle projekti käigus ei katsetatud, seega hinnang toimivusele on oletuslik.
Helkurribadega kasutamisel on soovitatav tähistada kogu ohutussaare ristisuunaline osa, sest nii saab suurima peegelduva valguse hulga. Saare pikiteljest kaugemale servale ulatuv helkurriba määrdub sõidurajalt lenduva mustuse tõttu vähem ning on selle tõttu ekspluatatsiooni ja raskete ilmastikuolude korral paremini märgatav.
Kasutusel olevate objektide puhul tuleb tähelepanu pöörata järgnevale:
- Haljastusega saarte taimestik ei kasva äärekivide peale ning ei varja sinna paigaldatud valgust peegeldavaid elemente.
- Talvistes oludes tuleks vajadusel kaaluda lume puhastamisst äärekivide pealt, et sinna paigaldatud peegeldid toimiksid ka lumekattega ilmastikuoludes.
- Helkurribade ette võib koguneda ja kuhjuda suures koguses liiva ja muud mustust, mis varjavad helkiva pinna.
- Kahjustunud või lahti tulnud helkurribad tuleb uuesti kinnitada või uute vastu vahetada.
Nõuded helkurile
- Tarnitavad helkurid peavad omama CE märgist ning vastama standarditele EVS-EN 1463-1 ja EVS-EN 1463-2
- Kasutusotstarve: Tüüp P (alaline kattehelkur)
- Reflektor: Tüüp 1 (klaas)
- Konstruktsioon: Tüüp A (mitte kokku surutav)
- Fotomeetrilised nõuded: klass PRP1
- Kolorimeetrilised nõuded: klass NCR1
- Vastupidavus kasutamisel: klass S1
- Öine nähtavus: klass R1
- Helkurkuulid peavad olema 360° ulatuses tagasipeegeldavad.
- Helkurkuulid peavad olema valged (värvitu klaas).
- Helkurite valgust tagasipeegeldava poolkera diameeter peab olema 25–50 mm.
- Helkurkuulid peavad toimima ja paigaldus püsima temperaturivahemikus -30℃ kuni +50℃.
- Helkurid tuleb süvistada ringristmikku ja ohutussaari ümbritsevatesse äärekividesse.
- Ringristmikule paigaldatavate helkurite vahekaugus üksteisest peab olema vahemikus 0,8–1,0 meetrit.
- Ohutussaarte ümbritsemisel helkuritega tuleb helkurid paigaldada ohutussaarte nurkadesse ning kõikidel külgedel ülejäänud vahemaa jagada võrdselt, et helkurite vahekaugus jääks vahemikku 0,8–1,0 meetrit. Ohutussaarel olevale ülekäiguraja ja teeületuskoha madalatele äärekividele helkureid ei paigaldata.
Nõuded helkurribadele
- Helkurriba valgustpeegeldavus peab vastama vähemalt klass RA2 nõuetele (EVS-EN 12899-1, tabel 4).
- Helkurribad peavad toimima ja paigaldus püsima temperaturivahemikus -30℃ kuni +50℃.
- Helkurriba laius peab olema vähemalt 50 mm.
- Helkurribad peavad olema valget värvi.
- Madalale (alla lastud) äärekivile tuleb helkurriba paigaldada selle peale. Helkurriba helkiv pind peab jääma 90 kraadise nurga alla tee kattest.
- Tõstetud äärekivile tuleb helkurriba süvistada äärekivi külje sisse. Süvis peab olema vähemalt paigaldatava helkurriba paksuse sügavune.
- Helkurriba peab algama ohutussaare teljest ja jätkuma kuni 10 meetrit piki saart või kuni teeületuskoha alguseni (sõidusuunas).
- Helkurriba üleminek madalalt äärekivilt tõstetud äärekivile peab olema sujuv.
- Helkurribad tuleb äärekivile kinnitada liimi või kruvidega.
Viimati uuendatud 22.12.2020