Liiklusohutuskampaania "Mõnikord on parim suhe kaugsuhe“
Eesti teedele satub üha enam metsloomi ning nendega kokkupõrke tagajärjed võivad olla väga rasked. 4. maist 31. maini 2020 toimus teavitustegevus, mille eesmärk oli juhtida liiklejate tähelepanu sellele, mida teel olles jälgida ning kuidas teha kõik endast olenev, et vältida kokkupõrget ulukiga.
Kampaania aeg oli valitud selle järgi, millal metsloomade aktiivsus on suurem. Iga aasta maikuus algab metsloomade aktiivsem liikumine ja sel ajal võivad teele sattuda põdravasikad, metskitsed, siilid, jänesed, konnad ja paljud teised. Kampaanias kasutati lühemat ja pikemat teleklippi, välireklaami ja sotsiaalmeediat. Pikemat klippi saab näha SIIT.
Kasutusel oli ka interaktiivne loomakaart, mis näitas erinevate kuude ja aastaaegade lõikes loomaliike, kes olid parajasti kõige aktiivsemalt liikvel. Rakendust saab vaadata SIIT.
Ulukiõnnetuste ennetamisele suunatud liiklusohutuskampaania valmis koostöös Keskkonnaameti, Keskkonnaagentuuri ja Eesti Jahimeeste Seltsiga.
Liiklusohutuskampaania "Omasid ei lasta täis peaga rooli!"
15. juunist 5. juulini 2020 toimus korduskampaania "Omasid ei lasta täis peaga rooli!", mis oli mõtteline jätk varasemale kampaaniale "Sõber ei lase purjus sõpra rooli!". Kampaania eesmärk oli liiklejatele taaskord kinnitada, et just lähedaste võimuses on takistada alkoholi tarvitanud inimest sõidukirooli istumast.
Igas sõpruskonnas on erinevaid inimesi. Mõned on alalhoidlikumad kui teised. Mõned on kainemad kui teised ja annavad endale aru, et purjus peaga ei peaks rooli istuma. Paraku ei ole neil alati julgust või ettevõtmist teisi korrale kutsuda ja seda erinevatel põhjustel. Kampaania ülesanne oli neid julgustada, andes põhjuse ja põhjenduse sekkumiseks. Kampaania teleklippi saab vaadata SIIT.
Alkohol annab liigse enesekindluse, ahendab vaatevälja tunnelnägemiseks, vähendab reaktsioonikiirust ja koordinatsioonivõimeid. Samuti halvendab alkoholi tarvitamine kiiruse, aja ning vahemaade taju ja hindamisvõimet, vähendab keskendumisvõimet ja suurendab väsimust.
Kampaanias kasutati tele- ja raadioklippe, välireklaami ja sotsiaalmeediat. Kampaaniajärgse küsitlusuuringu tulemustest selgus, et kampaaniat märkas 65% elanikkonnast. Sõidukijuhtide seas oli kampaania märkajaid 68%.
Liiklusohutuskampaania "Võta aega, mitte elu! Palun järgi piirkiirust."
13. juulist 2. augustini 2020 oli eetris kiiruse korduskampaania "Võta aega, mitte elu" eesmärgiga liiklejatele teadvustada, kui rasked ja pöördumatud võivad olla kiiruse ületamise tagajärjed.
Kampaaniaga jutustati kahe perekonna tõestisündinud lood. Külliki kaotas oma isa ja laste vanaisa liiklusõnnetuses, mille üks olulisi põhjuseid oli piirkiiruse ületamine. Lugu saab vaadata siit. Madise vend Siim ja venna pruut Maili hukkusid samuti liiklusõnnetuses, mille üks oluline põhjus oli kiiruse ületamine. Seda lugu näeb siit.
Piirkiiruse eiramine ei mõjuta ainult ühte ohukomponenti, vaid mõjub doominoefektina rohkematele teguritele. Kiiruse kasvades aheneb juhi nägemisväli ning seetõttu ei jõua roolis olija märgata kõike eesolevat, pikeneb pidurdusteekond ning sõiduki täielikuks peatumiseks kuluv aeg. Enda arvates kiirust ainult natuke ületades seame pidevalt ohtu nii enda kui ka kaasliiklejad. Liiklemine peaks lähtuma põhimõttest võta aega, mitte elusid.
Kampaanias kasutati tele- ja raadioklippe, väli- ja veebireklaami ning sotsiaalmeediat.
Kampaaniajärgse küsitlusuuringu tulemustest selgus, et kampaaniat märkas 66% sõidukijuhtidest.
Liiklusohutuskampaania "Sina oled ettenäitaja, et tema oleks ettevaataja"
17. augustist 6. septembrini 2020 oli kolmandat korda eetris lapsevanematele suunatud kampaania "Sina oled ettenäitaja, et tema oleks ettevaataja". Sellega tuletati meelde, et täiskasvanutel on laste liikluskäitumise kujundamisel kõige suurem roll ja nad on oma käitumisega lastele eeskujuks. Iga laps peab teadma, et enne teeületust on vaja peatuda, vaadata mõlemale poole ning veenduda teeületuse ohutuses nii jalakäija kui ka jalgratturina. Kampaania teleklippi saab vaadata SIIT.
Kampaanias kasutati tele- ja raadioklippe, väli- ja veebireklaami ning sotsiaalmeediat.
Teavituskanalina kaasati ka eKooli keskkonda. 2019. aastal võitis kampaania selge sõnumi auhinna kategoorias parim selge sõnumiga tarbetekst koos tarbepildiga.
Kampaaniajärgse küsitlusuuringu tulemustest selgus, et kampaaniat märkas 58% elanikest.
Liiklusohutuskampaania "Kui juhid, siis juhi"
14. septembrist 4. oktoobrini 2020 toimus kõrvaliste tegevuste ohtlikkusele tähelepanu tõmbav korduskampaania "Kui juhid, siis juhi". Kampaania eesmärk oli liiklejates kinnistada teadmist, et kõrvaliste tegevustega tegelemine on roolis ohtlik. Inimene ei suuda kaht tähelepanu nõudvat tegevust sooritada samaaegselt veatult, mistõttu kaob juht piltlikult roolist.
Uuringud on näidanud, et kui juht räägib sõidu ajal telefoniga, muutub tema võime ümbritsevat teadvustada ja tunnetada samaväärseks, nagu oleks ta joonud 2–3 klaasi veini. Juhtimise ajal telefoniga rääkides väheneb juhi fokusseeritud nägemisväli poole võrra. Kirjutades autoroolis sõnumit, on inimese pilk järjest teelt eemal keskmiselt viis sekundit, ent liikluses võib murdosa sekundi jooksul olukord ohtlikuks muutuda. Kampaania teleklippi saab vaadata SIIT.
Kampaanias kasutati tele- ja raadioklippe, väli- ja veebireklaami ning sotsiaalmeediat. Kampaaniajärgse küsitlusuuringu tulemustest selgus, et kampaaniat on ühel või teisel moel tähele pannud 78% kogu elanikkonnast ja 80% sõidukijuhtidest. Kampaaniat märkasid sagedamini autoroolis telefoni kasutavad sõidukijuhid (84%) ja 15–34 aastased (84–85%) elanikud.
Liiklusohutuskampaania "Talv on teel"
Talv tähendab Eestis palju enamat kui lumist teed. Juhid peavad arvestama musta jää, pimeduse, vihma, tuule, lörtsi ja veel lugematute faktoritega. Lisaks on Eesti talve eripära, et sõidutingimused võivad muutuda väga kiiresti – teel olev vesi jäätub ning vihm muutub lörtsiks vaid minutitega. Seega, olenemata hetkel valitsevast ilmast, on tarvis meeles pidada, et talv on teel.
Seetõttu algas 23. novembril teavituskampaania "Talv on teel", mille eesmärk oli juhtida liiklejate tähelepanu sellele, et teeolud muutuvad talvel kiiresti ja liiklemiseks tuleb valida ohutu sõidustiil. Samuti kutsus kampaania inimesi enne rooli istumist vaatama tee- ja sõiduolusid aadressil Tarktee.ee. Kampaania kestab hajutatud meediaplaani põhimõttel 2021. aasta jaanuari lõpuni.
Kampaanias kasutatakse tele- ja raadioklippe, väli- ja veebireklaami ning sotsiaalmeediat.
Ülevaate koostas
Kerstin Kolmann
peaspetsialist, avalike suhete osakond
11.01.2021
Viimati uuendatud 06.02.2021