Liiklusohtlike kohtade ohutustamise planeerimine ja ehitus toimub mitme osakonna tihedas koostöös ning kogu tegevust koordineerib taristu arendamise ja kvaliteedinõuete osakonna liiklusohtlike kohtade ekspert. Aastatel 2020–2023 on teehoiukavas liiklusohtlike kohtade ümberehitamiseks eraldatud suurusjärgus 5–5,5 miljonit eurot igaks aastaks.
Liiklusohtlike kohtade ohutustamise korraldus riigiteedel
Teelõigu või ristmiku ohtlikkust ei saa hinnata üksnes juba toimunud õnnetuste alusel, vaid arvesse tuleb võtta ka potentsiaalne õnnetuse toimumise risk. Seetõttu kogutakse infot riigiteede liiklusohtlike lõikude ja ristmike kohta kolmest allikast.
1. Riskiarvutuse alusel leitavad liiklusohtlikud kohad. Riigiteede lõikude ja ristmike ohutust hinnatakse prognoositavate liiklusõnnetuste arvu alusel. Prognoosimiseks kasutatakse statistilist meetodit, mis võtab arvesse nii konkreetsel lõigul või ristmikul toimunud liiklusõnnetused kui ka teistel sarnastel lõikudel või ristmikel toimunud liiklusõnnetused. Prognoosi tulemuste põhjal koostatakse liiklusohtlike kohtade olulisuse pingerida.
2. Maakondade liikluskomisjonide kvalitatiivsel hinnangul leitavad liiklusohtlikud kohad. 20% liiklusohtlike kohtade ümberehitamise aastasest eelarvest eraldatakse nende liiklusohtlike kohtade ümberehitamisele, mille esitavad maakondlikud liikluskomisjonid. Maakondlikud liikluskomisjonid vahendavad eelkõige neid probleemseid kohti riigiteedel, mida tõstavad esile kohalikud kogukonnad.
3. Muud kvalitatiivsel hinnangul põhinevad liiklusohtlikud kohad. Liiklusohtlike kohtade infot, eelkõige juba toimunud õnnetuste alusel, edastavad Transpordiametile ka kolmandad osapooled nagu Politsei- ja Piirivalveamet, raskete liiklusõnnetuste uurimise komisjon ja kohalikud omavalitsused.
Tuvastatud liiklusohtlikke kohtasid arutab tehnilise töögrupi ekspertrühm, kes piirkondade liikluskorraldajate kogutud info ja toimunud liiklusõnnetuste analüüsi tulemusel pakuvad välja rakendamiseks sobivad liiklusohutusalased meetmed või lahendused liiklusohtliku koha ümberehitamiseks. Lahendused ja nende maksumused arutatakse läbi ja kinnitatakse tehnilises töögrupis. Lõpliku heakskiidu liiklusohtlike kohtade ümberehituste nimekirjadele annab Transpordiameti juhtkond.
Liiklusohtlike kohtade ohutustamine 2021. aastal
2021. aastal rakendati erinevaid liiklusohtlike kohtade ohutustamise meetmeid 42 objektil kogumaksumusega 8,2 miljonit eurot ilma käibemaksuta.
Kõige rohkem ehitati ümber ohtlikke ristmikke – 15 objekti. Ristmike ümberehitustega koos rajati kuuele objektile teeületuskohad. Valgustust rajati kuuel objektil.
Jalakäijate ohutust suurendavaid meetmeid, nagu kõnniteede, kergliiklusteede ja teeületuskohtade rajamine, tehti neljateistkümnel objektil ning olemasolevad bussipeatused ehitati ümber neljal objektil.
Liikluse rahustamiseks, ehk sõidukite sõidukiiruse alandamiseks ehitati kiirust piiravaid maanteekünniseid üheteistkümnel objektil.
Lisaks paigaldati liiklusohtlike kohtade ümberehituse meetmest 39,3 kilomeetrit põrkepiirdeid 2+2 sõiduradadega maanteede eraldusribadele.
42 likvideeritud liiklusohtlikust kohast 22 olid põhi- ja tugimaanteedel ning 20 kõrvalmaanteedel.
Liiklusohtlikke kohti likvideeriti 2021. aastal kõigis viieteistkümnes Eesti maakonnas. Kõige rohkem ohtlikke objekte (9) ohutustati Tartumaal. Harjumaal ehitati ümber seitse liiklusohtlikku kohta.
2021. aasta suuremad liiklusohtlike kohtade ümberehituse objektid olid:
- 5 Pärnu-Rakvere-Sõmeru maantee km 184,4-184,5 Lääne-Viru maakonnas, kus ehitati ümber põhimaantee ristumised kohaliku omavalitsuse teega ja tanklaga, ringristmikuks. Rajati ka teeületuskoht ja põhimaanteele äärekiviga ohutussaared.
- 1 Tallinn-Narva maantee km 150,1-150,6 Ida-Viru maakonnas, kus ehitati ümber ristmik ja bussipeatused, ning rajati teeületuskoht.
- 22130 Tartu-Ülenurme tee km 2,3-2,6 Tartu maakonnas, kus ehitati ümber ristmik ringristmikuks. Rajati ka kõnniteed, teeületuskohad, valgustus. Objekti ehitust alustati aastal 2020.
- 64 Võru-Põlva tee km 5,6-6,3 Võru maakonnas, kus asulalõigul rajati kõnniteed, teeületuskohad ja sõidukiiruste rahustamise meetmed, asulašikaanid, ohutussaared, künnised.
2022. aastaks on teehoiukavas liiklusohtlike kohtade ümberehitamiseks planeeritud 5,5 miljonit eurot. Selle summa eest on kavas rakendada erinevaid liiklusohutusalaseid meetmeid 65 objektil
Ülevaate koostas:
Janno Vilberg, liiklusohtlike kohtade koordinaator, taristu arendamise osakond
Andmed seisuga: 20.01.2022
Viimati uuendatud 03.05.2023