Aja saate broneerida https://broneering.transpordiamet.ee/.
Registreerimiseelsele tehnonõuetele vastavuse kontroll tuleb läbida iga sõidukiga enne selle registreerimist Eestis. Eestis registreeritud sõidukil tuleb läbida registreerimiseelne tehnonõuetele vastavuse kontroll pärst sõiduki tehniliste andmete muutumist (nt värvivahetus).
Lisaks eeltoodule nõutakse sõiduki esitamist registreerimiseelsele tehnonõuetele vastavuse kontrolli, kui on vaja täpsustada liiklusregistrisse kantud sõiduki andmeid või sõidukil puudub nõuetekohane identifitseerimisnumber.
Sõiduk esitatakse Transpordiameti teenindusbüroosse, kus toimub registreerimiseelne tehnonõuetele vastavuse kontroll.
- Traktorite ja liikurmasinate ning nende haagiste registreerimiseelse tehnonõuetele vastavuse kontrolliks, aga ka väikelaevade registreerimiseelseks ülevaatuseks võib sõiduki/veesõiduki juurde kohale kutsuda Transpordiameti teenindusbüroo spetsialisti. Transpordiameti spetsialist kohalekutsumise eest tuleb tasuda riigilõivu. Spetsialisti kohale kutsumiseks tuleb esitada Transpordiametile avaldus.
info@transpordiamet.ee (digitaalselt allkirjastatud) või tuua lähimasse Transpordiameti teenindusbüroosse (paberkandjal). Pärast avalduse ja riigilõivu laekumist võtab Transpordiamet ühendust ja lepib kokku kontrolli aja. Täpsemat infot spetsialisti kohalekutsumise võimalikkuse kohta saate lähimast Transpordiameti teenindusbüroost.
Avaldus koos täiendavate dokumentidega tuleb saata e-postile - Uute sõidukite registreerimiseelset kontrolli võib teostada Transpordiametiga lepingu sõlminud sõiduki valmistaja, tema esindaja või tunnustatud edasimüüja.
Koos sõidukiga tuleb kontrollijale esitada järgmised dokumendid:
- uue sõiduki korral:
- kogu sõiduki tüübivastavuse tunnistuse (CoC), millel on kogu sõiduki tüübikinnitus või
- muu asjakohase valmistajapoolse dokumentatsiooni sõiduki tehniliste andmetega, millel ei ole kogu sõiduki tüübikinnitust;
- kasutatud sõiduki korral:
- päritoluriigi kehtiva registreerimistunnistuse (kaheosalise registreerimistunnistuse korral selle mõlemad osad);
- sõiduki omaniku või tema esindaja isikut tõendav dokument;
- sõiduki seaduslikku omandamist tõendavad dokumendid;
- volikiri, kui sõiduki esitaja ei ole selle omanik;
- muud õigusaktides ettenähtud dokumendid.
Registreerimiseelse tehnonõuetele vastavuse kontrolli käigus sõiduk tuvastatakse, kontrollitakse vastavust kehtivatele nõuetele, tüübikinnitusele ning esitatud dokumentidele.
Alati kontrollitakse:
- rehve või roomikuid,
- klaase,
- valgustusseadmeid,
- paigaldatud lisaseadmeid,
- alarmsõiduki helisignaali ja vilkureid (alarmsõidukitel),
- sõiduki komplektsust,
- deformatsioonide olemasolu,
- turvavöid,
- bussi kirjeid ja märgistust (ainult M2 ja M3 kategooria).
Ülaltoodu on kontrolli minimaalne maht. Vajadusel kontrollitakse sõidukit täiendavas mahus.
Kontrolli kohta koostatakse kontrolli akt, sellele märgitakse sõiduki andmed ja otsus sõiduki vastavuse kohta kehtivatele nõuetele. Kontrolli akt otsusega "Vastab nõuetele" on aluseks sõiduki registreerimisel ning kontrolli akt otsusega "Kontrollitud andmete muudatuseks" on aluseks sõiduki registriandmete muutmisel.
Kui selliste tehniliste andmetega sõidukit ei ole Eestis varasemalt registreeritud, siis kontrollib Transpordiameti tehnoosakond tüübikinnituse nõuete täitmist ning vastavuse korral sisestatakse sõiduki andmed liiklusregistrisse, misjärel saab sõiduki registreerida. Andmete kontrollimine ja sisestamine võib aega võtta kuni 30 päeva, tavakorras kuni 10 tööpäeva. Sõiduki tehniliste andmete sisestamist kiirendab, kui sõiduki registreerimiseelsel tehnonõuetele vastavuse kontrollis esitatakse sõiduki tüübivastavuse tunnistus (Certificate of Conformity ehk CoC).
Uue sõiduki registreerimiseelse tehnonõuetele vastavuse kontrolli akt kehtib 12 kuud selle koostamisest arvates. Kui nimetatud tähtaja jooksul ei ole sõidukit registreeritud, tuleb sõiduk enne registreerimist uuesti esitada registreerimiseelse tehnonõuetele vastavuse kontrolli. Kui nimetatud tähtaja jooksul muutuvad tehnilised nõuded uuele sõidukile ning kui sõiduk ei vasta nendele nõuetele, siis muutub registreerimiseelse tehnonõuetele vastavuse kontrolli akt kehtetuks nõuete rakendumisest alates.
Alates 12.03.2019 kasutatud sõidukile koostatud registreerimiseelse tehnonõuetele vastavuse kontrolli akt kehtib tähtajatult (varem koostatud akt kehtib 12 kuud).
Transpordiameti ning Maksu- ja Tolliameti koostöö uuemate sõidukite registreerimisel
Alates 1. jaanuarist 2019 aastal esmakordselt registreeritud sõiduautodele teeb Transpordiamet koostöös Maksu- ja Tolliametiga täiendavat dokumentide kontrolli. Dokumendid vaadatakse läbi ja otsusest sõiduki registreerimise kohta teavitatakse sõiduki omanikku (üldjuhul toimub see 3 tööpäeva jooksul). Dokumentide eelkontroll toimub Transpordiameti e-teeninduse kaudu.
Läbisõidumõõdiku kontroll
Alates 5. juulist 2021. a ei registreerita liiklusregistrisse sõidukeid, mille läbisõidumõõdiku (odomeeter, hodomeeter) näit on väiksem, kui samal sõidukil varasemalt mõne teise riigi registrites märgitu. Järgnevalt mõned selgitused ametile tulnud küsimuste vastuste näol.
Alates 5. juulist 2021. a ei registreerita liiklusregistrisse sõidukeid, mille läbisõidumõõdiku näit on väiksem, kui samal sõidukil varasemalt mõne teise riigi registrites märgitu. Seoses sellega on ametile tulnud mitmeid küsimusi, millele vastused koondasime kodulehele.
Mis ajast alates kontrollitakse registreerimiseelsel kontrollil sõiduki läbisõitu?
Alates 17.06.2014 kontrollitakse ning märgitakse andmed sõiduki läbisõidumõõdiku näidu kohta aktile. Alates 23.05.2018 kontrollitakse varasemaid läbisõidunäidu andmeid päritoluriigi registrist. Kui kontrollitud sõiduki läbisõidumõõdiku näit on väiksem, kui samal sõidukil varasemalt mõne teise riigi registrites märgitu, avaldame varasema näidu e-teeninduses. Alates 05.07.2021 ei registreerita liiklusregistrisse sõidukeid, mille puhul läbisõidumõõdiku näit on väiksem, kui samal sõidukil varasemalt mõne teise riigi registrites märgitu. Sõiduki omanikul tuleb läbisõidumõõdiku näit taastada vähemalt välismaises registris näidatud tasemele autoremonditöökojas.
Miks läbisõitu kontrollitakse?
Eesmärk on sõidukite läbisõidu andmete võltsimise/manipuleerimise takistamine, mille tagajärjel tekitatakse varalist kahju ühele osapoolele teise osapoole rahalise kasu saamise eesmärgil. Sõiduki läbisõiduga manipuleerimine mõjutab sõiduki hooldustihedust ja seeläbi ka sõiduki kestvust – suureneb sõiduki keskkonnamõju, hooldamata sõidukiga liigeldes suureneb liiklusoht.
Keda see kontroll puudutab?
Kõiki sõiduki omanikke, kes soovivad alates 05.07.2021 Eestis sõidukit registreerida ning esitavad sõiduki registreerimiseelsele tehnonõuetele vastavuse kontrolli.
Kas tagantjärele kontrollitakse ka varem välismaalt toodud autosid?
Juba registreeritud sõidukitele mõju ei ole
Kas on ka mingeid erandeid odomeetri näidu kontrollimisel?
Läbisõidumõõdik, mis on teinud nö ringi ära ehk hakanud uuesti 0-st peale. Kuna näitu ei ole muudetud eesmärgiga anda sõiduki läbisõidust vale ettekujutust, hinnatakse sõiduk läbisõidumõõdiku osas nõuetele vastavaks.
Mis ühikutes märgitakse läbisõidumõõdiku näitu liiklusregistrisse?
Liiklusregistrisse ei kanta ühikut, vaid ainult numbriline väärtus.
Millele toetudes Transpordiamet sõiduki tegelikku läbisõitu kontrollib?
Transpordiamet kontrollib registreerimiseelse tehnonõuetele vastavuse kontrolli käigus alati läbisõidumõõdiku näitu ning võrdleb seda esitatud dokumentides märgituga, avalike päringute ning üleeuroopalise sõidukite ja juhilubade päringusüsteemi EUCARIS kaudu saadud infoga.
Kui selgub, et odomeetri näit ei vasta tõele, missugused tagajärjed võivad olla ja kellele?
Sõiduki omaniku kohustus on tagada, et läbisõidumõõdik näitab sõiduki tegelikku läbitud teekonna pikkust. Kui tuvastatakse, et läbisõidumõõdiku näitu on muudetud, hinnatakse sõiduk nõuetele mittevastavaks ning seda ei saa registreerida enne kui läbisõidumõõdiku näit on taastada vähemalt välismaises registris näidatud tasemele.
Kuidas enne ostu veenduda, et sõiduki läbisõit on õige?
Meie esmane soovitus on teha enne sõiduki ostu põhjalik taustakontroll, et vältida sellise olukorra tekkimist. Sõiduki ajaloo kontrollimiseks on mitmeid võimalusi, näiteks avalikud päringud, margiesinduse päringud ja muud erasektori poolt taustakontrolli teenused. Kui sõiduki ajalugu ei ole kontrollitav tuleks kaaluda, kas on mõistlik endale see sõiduk soetada. Läbisõiduajalugu kajastavad avalikud leheküljed oleme pannud ka oma kodulehele tehnoviidete alla: https://www.transpordiamet.ee/soiduki-ost-muuk
Kuidas käituda näidikuteploki vahetuse korral?
Näidikuteploki vahetuse korral tuleb vana läbisõidunäit kanda üle uude näidikuteplokki, et läbisõidumõõdik näitaks sõiduki tegelikku läbisõitu.
Mida teha kui selgub, et ostetud sõiduki läbisõit ei vasta tõele ning seda ei saa registreerida?
Transpordiamet ei sea piiranguid, kus kohas läbisõidumõõdiku näit õigeks muudetakse, seda võib teha nii margiesinduses kui ka sõltumatu teenusepakkuja juures. Oleme sel teemal suhelnud Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liiduga ning saanud info, et nende liikmed aitavad igakülgselt sõiduki omanikke ning Transpordiametit selles protsessis.
Seotud viited
Viimati uuendatud 08.01.2025