Droonide lennutamine

Enne kui hakkate drooni lennutama, on kindlasti oluline tutvuda vajalike nõuete ja reeglitega.

Mis on droon?

Droon ehk mehitamata õhusõiduk (MÕS) lendab automaatselt või kaugjuhtimisel nii, et selle pardal ei ole pilooti. 

Palju kasutatakse ka mõistet mehitamata õhusõiduki süsteem (UAS – unmanned aircraft system), mis viitab mehitamata õhusõidukile ja kõikidele muudele selle juhtimiseks ning lennutamiseks kasutatavatele kaugjuhtimisseadmetele.

Milles pean veenduma enne drooni lennutamist?

  • Kas ma olen ennast registreerinud käitajaks?
  • Kas mul on olemas sobiv kaugpiloodi pädevus?
  • Millised tingimused ja piirangud on lennutamise asukohas? 
  • Kas ma tunnen lennutamiseks ette nähtud reegleid? 

Kes on käitaja?

Käitajaks nimetatakse drooni omanikku, kes võib olla nii juriidiline kui füüsiline isik. Füüsilise isiku puhul võib käitaja olla droonide omanik ja samas ka kaugpiloot ehk drooni lennutaja. 
Käitajaks tuleb ennast registreerida lennuohutuse järelevalve infosüsteemis LOIS.

  • 250 grammi või rohkem kaaluvate droonide puhul peavad käitajaks registreerima kõik käitajad. 
  • Alla 250 grammi kaaluvate droonide puhul peavad käitajaks registreerima kõik, kelle droonil on kaamera.

Käitajaks registreerimise järel saab iga käitaja registreerimisnumbri, mis tuleb märkida tema omanduses olevatele droonidele. Käitaja registreerimisnumbrit tuleb igal aastal pikendada. 

ROHKEM INFOT JA KEHTIVAD ERISUSED

Kes on kaugpiloot?

MÕSi lennutajat nimetatakse kaugpiloodiks. Tema on see, kes juhib mehitamata õhusõidukit konkreetsel lennul. Kaugpiloot vastutab, et tal on olemas kõik vajalikud pädevused MÕSi lennutamiseks.

Oluline on, et kaugpiloodil on olemas algpädevuse ehk A1/A3 pädevustunnistus. Selle saamiseks tuleb tutvuda Transpordiameti kodulehel õppematerjalidega ning läbida LOIS süsteemis valikvastustega test. 

A2 pädevustunnistuse saamiseks tuleb tutvuda Transpordiameti kodulehel õppematerjalidega, läbida iseseisev praktiline koolitus ning sooritada Transpordiameti esinduses järelevalve all toimuv eksam. Eksamitele saab registreeruda LOIS infosüsteemi kaudu.

ROHKEM INFOT KAUGPILOODI PÄDEVUSE KOHTA

Milliseid olulisi reegleid peab järgima?

Droonide lennutamine võib toimuda avatud kategoorias või erikategoorias. Peamiselt lennutatakse MÕSe avatud kategoorias. 

Avatud kategooria peamised reeglid on järgmised: 

  • Kindlasti ei tohi drooni lennutada otse inimmasside kohal. 
  • Lennutamine peab alati toimuma visuaalse otsenähtavuse piires või peab kasutama õhuruumi vaatleja abi. Ei piisa sellest, et läbi kaamera on oma drooni asukoht näha.
  • Lennutada tohib drooni, mis kaalub vähem kui 25 kg. 
  • Maksimaalne lubatud lennukõrgus on 120 m. Lisaks võivad mõnes alas kehtida madalamad kõrguspiirangud, mille leiab droonikaardilt
  • Ei tohi vedada ohtlikke kaupu ega tekitada kahju inimestele ega varale.

Avatud kategoorias lendamiseks peab kaugpiloot olema vähemalt 16-aastane. Vanusepiirang ei kehti kolmel juhul:

  • Kui tegemist on iseehitatud drooniga, mille kaal on vähem kui 250 g ja mille lendamise kiirus on vähem kui 19 m/s.
  • Kui tegemist on C0 klassi klassimärgistusega drooniga.
  • Kui lendamine toimub selleks pädeva isiku järelevalve all.

Rohkem infot leiab SIIT

Erikategooria rakendub, kui kasvõi üks eeltoodud avatud kategooria tingimustest ei ole täidetud. Erikategoorias lendamiseks tuleb taotleda erikategooria käitamisluba. Rohkem infot leiab SIIT.

Kust leiab infot lennualade ja piirangute kohta? 

Kõige täpsem info alade ja piirangute kohta on leitav kaardirakendusest

Mida pead teadma enne lennutamist? 

  1. Kas mul peab olema kaugpiloodi pädevus? A1/A3 algpädevus on kohustuslik, kui kasutatakse droone, mis kaaluvad 250 grammi või rohkem. Kindlasti soovitame pädevuse omandada ka väiksemate droonide korral, sest see tagab suurema olukorrateadlikkuse ning ohutuse. Rohkem infot erinevate pädevuste ja eksamite kohta leiab SIIT
     
  2. Kui kaugel inimestest ma oma drooniga lennata tohin? See, kui kaugel inimestest oma drooniga lennata tohib, sõltub drooni peal olevast klassimärgistusest või selle puudumisel drooni kaalust. Inimeste kohal pole lubatud avatud kategoorias lennata. Rohkem infot leiab SIIT.
     
  3. Kus ma oma drooniga lennata tohin? Olemas on nii ajutised kui alalised piirangualad. Nendega võidakse piirata lubatud lennukõrgust või on teatud alad, kus lendamiseks tuleb saada ala haldava asutuse luba. Kindlasti tuleb kontrollida kaardirakendust nii lennu planeerimisel kui ka vahetult enne lendu. Rohkem infot leiab SIIT.

Piiriülene käitamine avatud kategoorias

Kui Eestis on täidetud lendamiseks kõik eeldused, siis on sama käitaja registreerimisnumbri ja kaugpiloodi pädevuse alusel õigus lennata samade reeglite järgi ka teistes EASA liikmesriikides. Sama loogika kehtib siis, kui teises EASA liikmesriigis registreeritud käitaja või kaugpiloodi pädevuse omanik tahab Eestis lennata. Siiski soovitame uurida liikmesriikide kodulehelt lähemalt võimalike erisuste kohta nende riigis. Kontaktide info on leitav SIIT.

Politsei- ja Piirivalveamet juhib tähelepanu, et vastavalt Euroopa Komisjoni rakendusmääruse (EU) 2019/947 UAS.OPEN.060 punktile 3 ei ole lubatud lennutada oma mehitamata õhusõidukit õnnetuse sündmuskohal.  

Kui drooniga juhtub intsident, kus kaob GPS signaal, või GPS side on osaliselt häiritud, siis sellest juhtumist saate teavitada Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametit. Juhtumist saab teavitada SIIT

Andmekaitse Inspektsiooni poolt kokku pandud info selle kohta, et millisel juhul on drooniga lennates ja seda jäädvustades tegemist privaatsuse rikkumisega, leiab SIIT

Käitamise kategooriad

Eestis kehtib Euroopa Komisjoni rakendusmäärus 2019/947, mis lähtub riskipõhisest lähenemisest ja ei erista mehitamata õhusõidukite puhul harrastus- ja äritegevust. Arvesse võetakse nii sõiduki kaalu, spetsifikatsioone kui ka kavandatud käitamist. Riskitaseme põhjal on loodud kolm erinevat käitamise kategooriat.

Avatud kategooria

Väiksema riskiga kategooria, mistõttu annab käitajale kõige rohkem vabadust. Käitamine avatud kategoorias on käitamispiirangute, kaugpiloodile esitatavate nõuete ja mehitamata õhusõidukitele esitatavate tehniliste nõuete alusel jagatud omakorda kolmeks alamkategooriaks (A1, A2, A3).

Loe lähemalt

Erikategooria

Hõlmab riskantsemat käitamist. Ohutuse tagamiseks tuleb käitajal enne käitamise alustamist Transpordiametilt taotleda vastav luba. Samuti tuleb teha riskianalüüs, millega määratakse kindlaks mehitamata õhusõidukite süsteemide ohutuks käitamiseks vajalikud nõuded.

Loe lähemalt

Sertifitseeritud kategooria

Sertifitseeritud kategoorias (väljatöötamisel) on ohurisk nii kõrge, et ohutus tuleb tagada mehitamata õhusõiduki süsteemi käitaja ja õhusõiduki sertifitseerimisega Euroopa Liidu Lennundusohutusameti (EASA) poolt.

FPV-lennud

FPV ehk first person view on mehitamata õhusõiduki sõidutamise viis, kus kaugpiloot ise sõidukit ei näe, vaid lennutab seda spetsiaalsete prillide, telefoni, arvuti või muu vahendi kaudu.

loe edasi

Iseteenindus

Droonide jt mehitamata õhusõidukitega seotud toiminguid saate teha lennuohutuse järelevalve infosüsteemis (LOIS2).

loe edasi

Kas sellest lehest oli abi?

Viimati uuendatud 30.07.2025

open graph imagesearch block image