Nullvisioon

1997. aasta sügisel otsustas Rootsi parlament, et nullvisioon saab Rootsis liiklusohutuse alase töö aluseks. Tänaseks on nullvisioon saanud liiklusohutuse korraldamise teoreetiliseks raamistikuks enamikus Euroopa riikides, Põhja-Ameerikas, Austraalias ja mujal. Nullvisioon on eelkõige strateegiline raamistik ja liiklusohutuse alane mõtteviis koos sellet tulenevate järelduste ja toimingutega. Kui kõik liiklusega seotud osapooled lähtuksid nullvisiooni põhimõtetest, oleks võimalik saavutada olukord, kus inimesed liikluses ei hukku ega saa raskelt vigastada.

Nullvisiooni peamine idee seisneb teeliiklussüsteemi muutmises selliseks, mis välistab maksimaalselt inimlike eksimuste võimalusi ja vähendab liiklusõnnetustega kaasnevaid kahjusid.Teisisõnu peab süsteemi kavandamisel ja toimimisel arvestama vigade tekkimise võimalusega, kuid tagama inimelu säilimise ja tervisekahjustuse vältimise ka siis, kui liikleja teeb vea või isegi eirab mõningaid reegleid.

Nullvisiooni põhimõtted

Nullvisioon lähtub eetilisest seisukohast, et me ei tohi aktsepteerida kellegi liiklussurma või rasket vigastust. Eetikapõhise lähenemisviisina määrab nullvisioon eelkõige strateegilised valikud ja suunad. 
Kui tavapäraselt on kogu vastutus liikluse ohutu toimimise eest asetatud liiklejatele, siis uue mõtteviisi järgi lasub vastutus ka transpordisüsteemi kavandajatel, elluviijatel ja haldajatel. Nullvisiooni kohaselt on liiklusohutus palju laiem tegevusvaldkond, kui oleme seni harjunud tajuma. Puutumust omavad ministeeriumid, ametid, inspektsioonid, kohalikud omavalitsused, äri- ja kolmas sektor, mis on otseselt või kaudselt seotud teeliiklusega.

  • Eetika - inimese elu ja tervis on tähtsamad kui mobiilsus ja teeliiklussüsteemi toimimise eesmärgid.
  • Vastutusahel – liiklussüsteemi ohutu toimimise eest vastutavad selle kavandajad, elluviijad ja haldajad. Liiklejad vastutavad liiklusreeglite täitmise eest.
  • Ohutusfilosoofia – inimesed on ekslikud, mistõttu tuleb liikluskeskkond kujundada selliseks, mis vähendab maksimaalselt inimlike eksimuste võimalusi ja liiklusõnnetustega kaasnevaid kahjusid. Liikleja peab olema kaitstud ka siis kui mõni liiklussüsteemi komponent alt veab.
  • Muutusi ajendavad mehhanismid – vastutajad peavad looma eeldused ohutuks liiklemiseks ja osapooled peavad ohutuse saavutamiseks olema valmis muutusteks. 

Üheks nullvisiooni põhimõtete aktsepteerimise eelduseks on mõistmine, mille poolest erineb senine nn traditsiooniline suhtumine liiklusohutusse nullvisioonist:
 

Valdkond 

Traditsiooniline liiklusohutuse käsitus 

Nullvisiooni kohane liiklusohutuse käsitus 

Eesmärk 

Liiklusõnnetuste ära hoidmine  

Liiklussurmade ja raskete vigastuste ärahoidmine 

Ohutuse olulisus transpordisüsteemis 

Ohutus on vaid üks mitmest transpordisüsteemi kvaliteeti iseloomustavast näitajast 

Ohutus peab olema tagatud, et inimese hukkumine ja raskesti vigastada saamine oleks välistatud

Liikleja ohutuse tagab … 

Liikleja enda käitumine  

Ohutuks kujundatud transpordisüsteem, mis vähendab inimese eksimise võimalusi ja leevendab nende tagajärgi

Ohutuse tagamise eest vastutab …  

Eelkõige liikleja 

Vastutus langeb nii süsteemi kasutajatele (liiklejatele), kui ka kavandajatele ning haldajatele 

Kuidas muutused saavutatakse 

Teekasutaja peab oma käitumist muutma 

Liikleja käitumist mõjutatakse transpordisüsteemi muutustega  

Ennetamine, mitte reageerimine

Varem on liiklusohutussüsteemi kujundamisel keskendutud liiklusõnnetusteni viinud riskide tuvastamisele ja nende maandamisele. Tagajärgede likvideerimisele toetumine ei ole praegusel ajal enam piisav. Probleemide ennetamine liiklussüsteemi planeerimise faasis on väiksemate kulude ja suurema efekti saavutamise tõttu oluliselt kuluefektiivsem.

Süsteemne lähenemine

Liiklusohutuse tagamiseks on  kasutatud hulgaliselt üksiktegevusi. Selline lähenemine ei ole jätkusuutlik. Üksik- ja lühiajalise mõjuga tegevustele toetumine tagab heal juhul senise liiklusohutuse taseme hoidmise, kuid ei ole piisav liiklusohutuse jätkuvaks parandamiseks. Liiklusohutuses on võimalik edu saavutada vaid erinevate tegevuste ühtsel rakendamisel. Põhitähelepanu on suunatud süsteemsele keskkonna muutmisele, millega kaasneb ka käitumise muutus.

Viimati uuendatud 04.08.2025

search block image