Hukkunuga õnnetusi ei olnud, kuid viga sai neli inimest. Laevaõnnetused ja ohtlikud juhtumid jagunesid Eesti lippu (45%) ja välisriigi lippu (55%) kandvate laevade vahel peaaegu võrdselt. Põhjustena joonistusid välja eelkõige kontakt kaiga sildumisoperatsioonide käigus, madalale sõidud ja põhjapuuted sadamasse sisenedes ja väljudes, tööõnnetused laevas ning jäävigastused.
Väikelaevadega juhtunud õnnetusi ja ohtlikke juhtumeid eraldi ei registreerita. Statistikat peetakse vaid hukkunute ja vigastatute arvestuses. 2022. aastal vigastatutega või hukkunutega õnnetusi ei olnud, mis on väikelaevanduse populaarsuse kasvu tingimustes hea tulemus (joonis 1).
2020 |
2021 |
2022 |
|
Laevaõnnetused |
4 |
5 |
4 |
Ohtlikud juhtumid |
20 |
7 |
14 |
Hukkunud |
4 |
5 |
0 |
Vigastatud |
0 |
3 |
4 |
Joonis 1. Laevaõnnetused, ohtlikud juhtumid, hukkunud ja vigastatud 2020–2022.
Läänemeri on maailmas üks tihedama laevaliiklusega piirkondi ja riskid laevaõnnetuse või ohtliku juhtumi toimumiseks on tavapärasest kõrgemad. 2022. aasta andmete põhjal näeme, et kuigi Eesti sadamate laevakülastuste arv on langenud umbes 500 laeva võrra, siis idasuunaline liiklus (sisaldab nii Soome kui ka Vene sadamatesse teel olevaid laevu) Soome lahel on kasvutrendis. Seega olulist liiklustiheduse ja riskifooni muutust eelmiste aastate võrdluses toimunud ei ole (joonis 2).
2020 |
2021 |
2022 |
|
Eesti sadamate külastused |
9971 |
9942 |
9424 |
Idasuunaline liiklus Soome lahel |
8432 |
8768 |
10192 |
Joonis 2. Eesti sadamate külastused ja idasuunaline liiklus Soome lahel.
Aasta-aastalt on kasvanud liiklusregistris registreeritud väikelaevade ja väikelaevajuhi koolituse läbinute ja väikelaevajuhi tunnistuse saajate arv (joonis 3). See näitab, et üha rohkem inimesi leiab vaba aja veetmiseks tee merele ja sisevetele. 2022. aasta lõpu seisuga oli liiklusregistris 33 698 väikelaeva ja väikelaevajuhi tunnistus 28 050 inimesel.
2020 |
2021 |
2022 |
|
Väikelaeva esmaregistreerimised |
1348 |
1497 |
1504 |
Väikelaevajuhi esmased tunnistused |
2165 |
2304 |
2255 |
Joonis 3. Väikelaeva esmaregistreerimised ja väikelaevajuhi esmased tunnistused 2020–2022.
Meresõiduohutus merel ja sisevetel tagatakse laevaliikluse juhtimise teenuse abil Soome lahel, õigeaegse navigatsiooniinfo jagamise, korraliste laevade ülevaatuste ja erinevate ennetus- ja järelevalvetegevuste kaudu. Kaubanduslikus meresõidus osalevate Eesti lippu kandvate laevade ohutus ja nõuetele vastavus tagatakse korraliste ülevaatustega ja Eesti sadamaid külastavate välisriigi lippu kandvate laevade ohutus riskipõhisel valikul toimuvate kontrollidega.
2022. aastal tehti 228 ülevaatust Eesti lippu kandvatele laevadele ja 253 kontrolli välisriigi lippu kandvatele laevadele. Ülevaatuste ja kontrollide tulemusnäitajad on stabiilsed ja meie vetes sõitvate laevade seisukorda saab hinnata heaks. Kokku avastati ja tehti ettekirjutusi ligikaudu 1400 puuduse kõrvaldamiseks. Sagedamini esines puudusi tulekaitse-, navigatsiooni- ja päästevahendite valdkonnas (joonis 4).
2020 |
2021 |
2022 |
|
Eesti laevade ülevaatused |
191 |
214 |
228 |
Avastatud puudused |
767 |
728 |
859 |
Välislaevade kontrollid |
143 |
232 |
253 |
Avastatud puudused |
173 |
368 |
555 |
Joonis 4. Eesti laevade ülevaatused, väikelaevade kontrollid ja avastatud puudused.
Väikelaevade ohutusnõuete kontrollimiseks toimus 2022. aastal kuus kontrollreidi - Emajõel, Pärnus, Vasknarvas/Narvas ühisreid koos PPA-ga ning Mustvees ühisreid koos Keskkonnaametiga. Kontrollisime kokku umbkaudu 130 väikelaeva ja juhti. Joobes juhtimiselt tabati kaks väikelaevajuhti. Kontrollide käigus on jäänud silma, et peaaegu alati on küll päästevestid olemas, kuid tuleb ette juhuseid, kus näiteks rihmad on puudu või kinnitusklambrid katki. Samuti on jäänud rohkem silma nõuetekohaselt kontrollimata tulekustutid, tasakäigu ja lainetekitamise keelu eiramine ja registreerimisnumbri olemasolek või seisukord. 2022. aastal viis Transpordiamet läbi neli väärteomenetlust, lisaks kahele joobes juhtimisele ka isiku vastu, kes juhtis väikelaeva lubatust võimsama mootoriga ning ilma juhiõiguseta juhtimise eest.
Sihtrühma kõnetamiseks ja ohutumate veeliiklusharjumuste kujundamiseks korraldasime 2022. aastal mitmeid teavituskampaaniaid.
Aprillist maini toimus teavitustegevus, mille eesmärk oli suunata senisest rohkem väikelaevajuhte läbima väikelaevajuhi koolitusi. Teavitustegevuse fookuses oli digitest, millega paadisõiduhuvilised said testida oma teadmisi merepraktika, seadusandluse ja õigete ohutus-, pääste- ja esmaabivahendite kohta. Testi eesmärk oli suunata inimesi teemast põhjalikumalt huvituma ning tõsta soovi osaleda väikelaevajuhi koolitustel. Kõigi testi täitjate vahel loositi välja ka üks väikelaevajuhi koolitus.
Teavitustegevus toimus sotsiaalmeedias ja ajakirjades Paat & Merendus ja Kalastaja. Sotsiaalmeedias jõudis teavitus umbes 432 000 inimeseni.
Augustikuus oli Transpordiameti ristmeedialahenduse fookuses siseveekogudel liiklemine. „Liikleja“ saate neljanda osa pealkirjaks oli „Sisevetel liiklemise meelespea“. Saadet näete siin. Ilmunud artikleid saate lugeda siit.
Seotud viited
Viimati uuendatud 26.05.2023