Esmaseks soovituseks on mõelda läbi enda vajadused ja võimalused ning hoiduda emotsiooni ajel tehtud otsusest. Ka siis, kui müüja räägib, et just selle sõiduki vastu on väga suur huvi ja tehingu peaks seega sooritama kohe, tuleks hoiduda kiiruga tehtud tehingutest. Kui sõiduki ost-müük toimub õhtul kell 23:00 kusagil maantee ääres parklas, siis ei ole see tõenäoliselt õige asi. 

Väldi müügiplatsil tehtud nii-öelda eripakkumisi, need on alati seotud suurema riskiga. Reeglina müüakse nii sõidukeid, mille puhul võib põhjalikum eelkontroll paljastada ebameeldivaid üksikasju.

Kontrolli müüja tausta

  • Kontrolli, kas sõidukit müüb eraisik või juriidiline isik (edaspidi ettevõte). Eraisiku käest osta on odavam, kuid eraisikute vahelisi vaidlusi lahendab vaid kohus.

  • Kontrolli, kas sõidukit müüv ettevõte ei ole kantud kauplejate „Musta nimekirja“, kes ei ole järginud Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti juures tegutseva tarbijavaidluste komisjoni otsuseid. 
  • Infot ettevõtte kohta leiab:

-    Creditinfo kodulehelt (tasuta lihtpäring)
-    Äriregistrist

NB! Ohumärk on, kui ettevõte on tegutsenud väga lühikest aega, selle põhikapital on minimaalne, äriregistri kannetes on palju muudatusi, ettevõttel puudub koduleht ning ta on kantud „Musta nimekirja“.

  • Müüja maksuvõlga ja maksukäitumist saab kontrollida:

-    Maksu- ja Tolliameti registrist ettevõtte registrikoodi või eraisiku isikukoodi järgi (tasuta)
-    Maksu-ja Tolliameti maksukäitumise hinnangu avalikest andmetest 
-    Creditinfo kodulehelt (ettevõtte maksehäireraport, tasuline)

NB! Kui müüjal on maksuvõlad, on põhjust kahelda tema usaldusväärsuses ja jätkusuutlikkuses.

  • Eraisikust müüja tausta kontrollimisel aitavad päringud internetis ja suhtlusportaalides, aga ka Creditinfo kodulehel.

NB! Kui eraisik pakub mitut autot, võib olla tegemist varjatud ettevõtjaga, ja tasub olla ettevaatlik.

Sõlmi alati kirjalik ostu-müügileping ning soovitavalt tasu pangaülekandega

  • Sõlmi alati kirjalik ostu-müügileping kahes eksemplaris (vt näidist (710 KB)), kus on fikseeritud sõiduki müüja, hind, sõiduki andmed, lisavarustus ja seisukord, läbisõidu näit.
  • Lisaks tuleks lepingusse kirja panna kõik, milles ostja ja müüja on kokku leppinud. Korralikud müüjad koostavad alati sõiduki loovutamisel ka sõiduki üleandmis-vastuvõtmisakti.
  • Võimalusel tasu ostu eest pangaülekandega, nii jääb tehingust jälg ja võimalikke vaidlusi on hiljem palju lihtsam tõendada.
  • Jälgi, kes on raha saajaks: kas lepingus olev isik ja müüja on ikka samad. Sularahatehing ei pea tähendama petuskeemi, kuid suurendab kindlasti riske. Müüja peab andma ostjale sõiduki ostu eest tasumist tõendava dokumendi.

NB! Võõrkeelse ostu-müügilepingu puhul ole kindel, et oled kõigest õigesti aru saanud.
 

Kontrolli sõiduki päritolu ja ajalugu

Elektroonselt on võimalik Eestis registreeritud sõiduki tausta kontrollida Transpordiameti e-teeninduse sõiduki taustakontrolli abil. Mõningad võimalused, kuidas elektrooniliselt kontrollida välisriigist soetatava sõiduki minevikku, leiab tehnoviidete rubriigis (vt "Sõiduki ost-müük" rubriigi lõpus). Mõnikord aitab sõiduki minevikku tuvastada sõiduki VIN-koodi internetis otsimine. Sealjuures tasub veenduda, et guugeldatav VIN-kood kuulub ikka kõnealusele sõidukile. Transpordiametile teada olevate Eestis tegutsevate sõidukite valmistajate, ametlike esindajate ja maaletoojate nimekirja leiab rubriigist "Tunnustatud ettevõtted".

  • Vaata, kui kaua on sõiduk müügis olnud. Kui väga kaua, siis võib see tähendada, et sellega ei ole kõik korras.
  • Sõidukit ostes peab sõiduki müüjal olema kaasa anda registreerimistunnistus (kahepoolse korral selle mõlemad osad) ja sõiduki omamist tõendav dokument juhul, kui ta ei ole registreerimistunnistuse järgne sõiduki omanik. Kontrolli ka müüja isikut. 
  • Eestist sõidukit ostes veendu, et sõiduk oleks kantud liiklusregistrisse. Hilisemal liiklusregistrisse kandmisel võib selguda, et päritolu riigis fikseeritud läbisõit võib erineda sõidukil olevast. Transpordiamet teeb sõiduki registreerimisel päringu andmebaasidesse, mis võivad paljastada sõiduki tegeliku läbisõidu ning päritolu riigi läbisõit lisatakse Transpordiameti e-teenindusse.

NB! Kõik esitatavad dokumendid peavad olema originaalid.

  • Sõiduki ostu-müügilepingut ei tasu sõlmida välismaa eraisikuga. Eraisikult ostmisel ei laiene tarbijaõigused, sest tegemist ei ole kaupleja ja tarbija vahel sõlmitud lepinguga, vaid kahe eraisiku vahelise tehinguga.
  • Välismaalt vahendajalt ostmise puhul  tuleb enne ostu kindlaks teha, kas vahendajal on olemas volitused sõiduki edasimüügiks ja kuidas jaguneb vastutus võimalike probleemide korral vahendaja ja müüja vahel.
  • Oluline on teada, kas vahendaja on ostnud sõiduki enda nimele ning kas ta müüb seda edasi juriidilise isikuna või eraisikuna.
  • Silmas tasub pidada, et auto maksumusele lisandub veel kulusid, näiteks transpordi- ja kindlustuskulud, samuti sõiduki registreerimistasud.
  • Kui sõiduk on ostetud EL-i liikmesriigi autokaupluses ehk müügileping on sõlmitud juriidilise isikuga, siis on müüja kauba eest vastutav vähemalt tarbekaupade müüki ja nendega seotud garantiisid puudutava EL-i direktiivi järgi.
  • Konkreetse müüja vastutuse kindlaksmääramisel tuleb aga alati lähtuda selle konkreetse riigi seadustest, kus kauba müüja asub.
  • Eestist pärit sõiduki puhul kontrolli Liikluskindlustuse Fondi kodulehel võimalikke avariisid.
  • Kontrolli sõiduki andmeid sõiduki tehasetähise ehk VIN-koodi alusel vastava margi esinduses, vajadusel tee seda koos omanikuga. Kui andmeid ei väljastata või varjatakse, ei tasu seda sõidukit osta. VIN-koodi vaata sõiduki ja dokumentide pealt. Müügikuulutusele lisatud VIN-koodi suhtu teatud kahtlusega, kuna aeg-ajalt kasutatakse nö fantoomsõidukite VIN-koodi.
  • VIN-kood (ehk tehasetähis) on 17 tähest ja numbrist koosnev tähistus, mille valmistaja on määranud konkreetse sõiduki tähistamiseks (vehicle identification number). VIN-kood peab olema sõidukile kantud sõidukitootja poolt, ta peab olema loetav ning manipulatsioonitunnusteta. VIN-kood peab olema sõidukile pressitud või löödud, lisaks võib seda teinekord tuvastada veel esiklaasi alt ning kindlasti sõiduki andmesildilt. Kontrolli alati sõiduki VIN-koodi ning võrdle seda hoolikalt dokumentidel olevaga.
  • Tasub vaadata suurte autoturgude portaale ja võrrelda Eestis pakutavaid sõidukeid analoogsetega Euroopa Liidus. Reeglina pärinevad kasutatud sõidukid EL-i suurematelt turgudelt ja peaksid Eestisse toomisel pigem kallinema kui odavnema.

Hinda sõiduki tehnilist seisukorda

  • Hea välisilmega läikival sõidukil võib esineda silmaga mittenähtavaid puuduseid. Halvasti taastatud, õnnetuse läbi teinud sõidukil võivad olla jäänud parandamata silmaga mittenähtavad komponendid. 
  • Tee proovisõit väljavalitud sõidukiga selle tehnilise seisukorra väljaselgitamiseks või lase seda teha müüjal (istu ise kõrvalistmel).
  • Vaata sõiduk visuaalselt üle võimalikult valgustatud tingimustes, et näha võimalikke väliseid kerevigastusi, roostekahjustusi, aknaklaaside, valgustusseadmete ning rehvide seisukorda. 
  • Sõidukis kasutatava elektroonika toimimist on võimalik visuaalselt hinnata armatuurlaua märgulampide korrektse toimimise kaudu. 
  • Väga soovitav on siiski lasta sõiduk sõltumatul asjatundjal (nt margiesindus) üle vaadata – siin kulutatud raha on kindlasti oluliselt väiksem, kui hiljem avastatavate puuduste kõrvaldamine.
  • Lepi kokku võimalikult pikk proovisõit, et saaks sõita ka maanteel. Nii saab teada ka, kas sõiduk kisub, ujub, undab jms.
  • Korrasoleku kontrolliks on kindlaim viia sõiduk lähimasse sama margi esindusse, aga abi on ka heast spetsialistist. Kahtlust peaks tekitama see, kui müüja soovitab teha tehnilise ülevaatuse mingis konkreetses kohas. See võib viidata võimalikule kokkumängule.
  • Sõidukit üle vaadates pööra tähelepanu kolmele põhiasjale: 

-    sõiduki üldine seisukord (kontrolli ka tagurduskäiku, seisupidurit ja kõiki elektriseadmeid),                                                                                                                          -    dokumendid ja
-    võimalik avariilisus.

  • Jälgi sõiduki kulumisastet, kontrolli selle mõõteriistade ja muude seadmete korrasolekut. Näiteks on vähetõenäoline, et kümme aastat vana auto läbisõit on 100 000–200 000 kilomeetrit.
  • Kõige ohtlikum on siiski peidetud avariilisus. Selle avastamiseks peaks kontrollima tihendite ääri, et leida märke ülevärvimisest, samuti otsima plastdetailidelt pragusid, mis viitavad paksule pahtlikorrale. Tasub kontrollida, kas uste ja muude keredetailide vahed on ühtlased. Värvi- ja pahtlikatte paksust saab mõõta lihtsate seadmetega (värvikihi paksuse mõõtja).
  • Raskele avariile ja selle tagajärgede kõrvaldamisele viitab nahaga kaetud armatuurlaud, mida automüüja võib esitleda lisavarustusena. Nahast armatuurlaud võib kõne alla tulla Maserati, Porsche, BMW ja Mercedes-Benz mudelite puhul. Armatuurlaud kaetakse pärast avariid tehtud ebakorrektse remondi käigus õhukese nahaga, et varjata avanenud õhkpatjade luuke. Kui tekib kahtlus, et armatuurlaud on taastatud õhukese nahaga katmise teel, siis tuleks pöörduda margiesindusse, kes kinnitaks, kas armatuurlaud on valmistaja kohane.
  • Jälgi, et oleksid müüjalt saanud kogu sõiduki tehnilise seisukorraga seonduva teabe kirjalikult, sest suulist teavet on hiljem väga raske tõendada.

NB! Registreerimistunnistusel olev kehtiva tehnoülevaatuse märge ei tähenda alati, et sõiduk on ka ostuhetkel tehniliselt korras. Kui eelmisest tehnoülevaatusest on möödas arvestatav aeg, siis ei pruugi sõiduk olla samas konditsioonis. Kontrolli sõiduki tehnoülevaatust Transpordiameti e-teenindusest. Sõiduki tehnoseisundi eest vastutab tema kasutaja.

Veendu, et sõiduki juures ei oleks tehtud muid ümberehitusi

Eestis kehtivad tehnonõuded sõidukitele näevad suures osas ette sõidukite vastavust nende tootja poolt ettenähtule. Kindlasti tasub sõidukit ostes eelnevalt tähelepanu pöörata sõiduki valgustusseadmetele, väljalaskesüsteemile, istmetele, turvavöödele jms veendumaks, et sõidukit ei ole modifitseeritud määral, mil see ei vasta enam Eesti tehnonõuetele.

Kontrolli infot sõiduki võimalike tagaotsimiste kohta

Tagaotsimiste kohta saab infot väljastada ainult sõiduki senise päritoluriigi vastav võimukandja. Transpordiamet siin kahjuks aidata ei saa.

Sõiduauto väljastpoolt Euroopa Liitu

  • Tänases maailmas on üsna levinud, et Euroopa päritolu sõiduautot toodetakse nii Euroopa kui ka näiteks Põhja-Ameerika turunõudeid silmas pidades, ehk Ameerika päritolu sõidukeid Euroopa turu nõudeid silmas pidades. Kehtivad nõuded on paraku turgudel piirkonniti erinevad ning seetõttu võib Euroopa päritolu kuid kolmandate riikide turule toodetud sõiduauto puhul tema registreerimisel Eestis tekkida lisakulutusi üksiksõiduki kinnituse, vajalike ümberehituste jms osas.
  • Sõiduki algset päritolu või sihtturgu saab aidata kontrollida näiteks müügipaiga kohalik margiesindus. Probleemivabam on muidugi soetada sõiduk, millel juba on Euroopa sõiduki tüübikinnitus. Tüübikinnituse number on sellisel juhul leitav sõiduki andmesildilt. 

Andmesildi näited kategooriate kaupa:

M1- või N1-kategooria sõidukid M- või N-kategooria sõidukid, mis ei kuulu M1- või N1-kategooriasse
M1- või N1-kategooria sõidukid
M- või N-kategooria sõidukid, mis ei kuulu M1- või N1-kategooriasse
O1- või O2-kategooria sõidukid        O-kategooria sõidukid, mis ei kuulu O1- või O2-kategooriasse
O1- või O2-kategooria sõidukid
O-kategooria sõidukid, mis ei kuulu O1- või O2-kategooriasse
Mopeedid                                                                    Elektrilise jõuseadmega A2-alamkategooria mootorratas
mopeedid
Elektrilise jõuseadmega A2-alamkategooria mootorratas
Reisijate veoks ette nähtud kolmerattaline sõiduk
Reisijate veoks ette nähtud kolmerattaline sõiduk

  • Euroopa sõiduki (EÜ tüübikinnitusega) andmesildi ülesehitus koosneb alati samadest andmeväljadest.
  • Tüübikinnituse olemasolu on Eestis nõutav alates 01.01.1998.a esmaregistreeritud M ja N kategooria sõiduautodele, bussidele ja veoautodele, alates 01.01.2001.a haagisele, 01.01.2003.a traktorile ning alates 01.01.2004.a mootorrattale.

NB! Juhtigem veel tähelepanu asjaolule, et väljapoole Euroopa Liitu toodetud sõidukid võivad küll olla registreeritud mõnes liikmesriigis, kuid see ei pruugi tähenda veel automaatselt, et Eesti sõiduki sealset üksiksõiduki kinnitust tunnustada saaks, kuna nõuded on üksikkinnitusel riigiti erinevad.

  • Oluline on veel märkida, et ka mõningad Euroopa riigid ei kuulu Euroopa Liitu (nt Šveits, Norra jt), mistõttu ei pruugi sealsed sõidukid omada EÜ tüübikinnitust või üksikkinnitust meie tähenduses. Siinkohal on tihti abi jälle ametlikest margiesindustest, kes sõiduki nõuetele vastavust kinnitada saavad.

Sõidukid Ühendkuningriigist

  • Võib ette tulla ka sõidukeid, mis on küll Euroopa päritolu ning vastavalt ka tüübikinnitatud (EÜ tüübikinnitatud), kuid mis on komplekteeritud ja mõeldud kasutamiseks vasakpoolse liiklusega riikides (näiteks Suurbritannia), nii et sõiduki rool asub paremal. Selliseid algsele tüübikinnitusele (EÜ tüübikinnitusele) vastavaid sõidukeid on võimalik Eestis registreerida, kuid võivad vajada väiksemaid muudatusi valgustusseadmete osas. Näiteks vasakpoolse liikluse jaoks mõeldud lähitulelaternad tuleb vahetada parempoolse liikluse jaoks mõeldute vastu ning kui sõidukil on üks tagumine udutulelatern, peab see asuma tagant vaadates sõiduki keskpikitasapinnal või sellest vasakul. 

NB! Vastavalt Eestis kehtivatele tehnonõuetele on ümberehituste, mis puudutavad juhtimisseadme ja piduriseadme muutmist/ümbertõstmist vms lubatud teha ainult valmistajal.

  • Isegi kui sõiduki rool asub juba vasakul pool, on siin VIN-koodi kontrollimine äärmiselt oluline, kuna VIN-koodis sisaldub enamikul sõidukitel info nende päritolu kohta. Margiesindusest on võimalik VIN-koodi alusel saada informatsiooni rooli algse asukoha kohta. Võib esineda juhtumeid, kus sõiduki juhtimisseadmed on juba (omavoliliselt) ümber ehitatud ning sõidukit esitletakse justkui mandri-Euroopa päritolu sõidukit. Sellist sõidukit saab Eestis registreerida üksnes juhul, kui ametlik margiesindus on kinnitanud kõikide ümberehituste vastavust tootjatehase nõuetele. Antud kinnituse väljastamine on aga üsna põhjalik ja ka kulukas protsess ning kõik meie margiesindused ei ole seda alati valmis tegema. Teise riigi esinduse kinnituse aktsepteerimine ilma seda esindust tundmata on jällegi lisadokumente nõudev protsess.
     

Veendu dokumentide õigsuses

  • Ära lase ennast petta! Kontrolli alati, kas ostetav sõiduk on tõepoolest sama, mille dokumendid sulle müüja poolt esitati (sõiduki esmase registreerimise kuupäev, mark, mudel, värvus jne.). Sõiduki registreerimistunnistus kuulub sõiduki juurde ning on sõidukiga seotud ostu-, müügitehingute ning liiklusregistri- (nt sõiduki omanikuvahetus, registreerimine jne), tehnoülevaatus-, kindlustus-,  jt toimingute aluseks. Vale või võltsitud registreerimistunnistuse tõttu pole eeltoodud toimingud võimalikud ning seetõttu on alati petturite poolt tekitatud kahju kõrge. Lisaks võivad olla selliste dokumentidega sõidukid varastatud, käsutamispiirangutega, avariilised või "lammutatud". 

NB! Tähele tuleb panna, et Eesti Vabariigi põhiseaduse § 32 (edaspidi PS) sätestatud omandiõiguse kaitse ei laiene õigusvastaselt võõrandatud varale.  PS § 25 annab igaühele õiguse nõuda talle ükskõik kelle õigusvastaselt tekitatud moraalse ja materiaalse kahju hüvitamist.  Sõiduki ostul veendu alati, et kaup vastab kokkulepitule!

  • Ebaausad automüüjad on ostnud kokku hulgaliselt sõidukite teenindusraamatute blankette ja lasknud teha eri teenindusfirmade pitsatid, millest sünnib kokku võltsitud teenindusraamat. Seega ära usalda sõiduki teenindusraamatut, vaid sõiduki läbisõitu võiksid tõendada erinevad kuluarved teeninduse, vahetatud varuosade ja remondi kohta. Põhiline kontroll tee ikkagi margiesinduses.
  • Võõrriigi dokumentide õigsuse tuvastamisel saab kindlasti abiks olla kohalik liiklusregister, kuhu oleks mõistlik koos sõiduki omanikuga enne ostutehingu sooritamist pöörduda.
     

Maksude tasumine välismaalt auto ostmisel

  • Teisest EL liikmesriigist ostetud uus sõiduk

Kui ostate uue sõiduki, peate maksma käibemaksu riigis, kus te sõiduki registreerite. Teisest EL liikmesriigist ostetud ning seal registreeritud uue sõiduki Eestis registreerimise puhul võib see võib tähendada sõiduki pealt kahekordse käibemaksu maksmist. Kuid teil on õigus saada tagasi käibemaks, mille tasusite riigis, kus toimus sõiduki esmane registreerimine.

Selleks, et saada tagasi enammakstud käibemaks, peaksite saatma tõendi selle kohta, et olete tasunud käibemaksu Eestis, teise EL liikmesriigi automüüjale, kellelt sõiduki ostsite, ning taotlema selles riigis makstud käibemaksu hüvitamist. Kui müüja keeldub teile käibemaksu tagastamast, võite pöörduda liikmesriigi maksuasutuste poole.

Et vältida käibemaksu mitmekordset maksmist erinevates ELi liikmesriikides, tuleks teil informeerida sõiduki edasimüüjat sellest, et kavatsete sõiduki registreerida teises ELi liikmesriigis.

Näiteks, kui ostate uue sõiduki Saksamaalt ning peate sõiduki lõpuks registreerima Eestis, peaksite hankima transiitmärgi, et sõita sellega Eestisse – nii väldite käibemaksu tasumist Saksamaal. Samuti hoiate raha kokku sõiduki registreerimismaksudelt ning muudelt sõiduki registreerimisega seotud toimingutelt.

ELi liikmesriikidel on õigus nõuda sõiduki registreerimismaksu, kui sõiduk nende territooriumil esimest korda registreeritakse. Sõiduautode registreerimismaks ei ole ELis ühtlustatud, mistõttu võib selle suurus liikmesriigiti varieeruda. Täiendavalt võidakse sõiduki registreerimisel või sõidukiga teeliikluses osalemise eest nõuda liiklusmaksu tasumist, mis annab loa liikmesriigi territooriumil teeliikluses osaleda. 

NB! Transpordivahend ei ole  käibemaksuseaduse mõistes kasutatud, kui ostmise hetkel on auto esmasest registreerimisest möödunud vähem kui 6 kuud või kui sellega on sõidetud vähem kui 6000 kilomeetrit. Sellisel juhul on tegemist uue transpordivahendiga ja eraisikul tuleb Eestis tasuda käibemaks, olenemata sellest, kas ostmise hetkel on käibemaks tasutud või mitte.

Loe veel Euroopa Liidu ametlikult veebisaidilt: Auto ostu või müügiga seotud käibemaks

  • Teisest EL liikmesriigist ostetud ja seal registreeritud kasutatud transpordivahendi ostmisel eraisik Eestis makse tasuma ei pea.

Kui näiteks Saksamaalt ostetud kasutatud sõiduk ei ole eelnevalt Euroopa Liidus (Saksamaal) registreeritud ja ei oma Euroopa Liidu riigi (näiteks Šveitsi)  registreerimistunnistust, siis tuleb Euroopa Liidus impordimaksude tasumise tõendamiseks müüjalt küsida tollideklaratsiooni koopia. Kui seda ei ole, tuleb Eestis esitada Maksu- ja Tolliametile kirjalik tollideklaratsioon ning tasuda tollimaks ja impordi käibemaks. 

Loe veel Maksu- ja Tolliameti kodulehelt: Transpordivahendi soetamine teisest liikmesriigist

  • Kolmandast riigist transpordivahendi (nii kasutatud kui uue) ostmisel tuleb esitada Maksu- ja Tolliametile kirjalik tollideklaratsioon ning tasuda tollimaks ja impordi käibemaks.

Loe veel Maksu- ja Tolliameti kodulehelt: Mootorsõiduki sissevedu väljastpoolt Euroopa Liitu Eestisse
 

Konsultatsiooni saamiseks pöördu asjatundjate poole

  • Autoturul püüavad autokaupmehed tihti olla targemad kui kõigi Euroopa riikide seadusandjad kokku. Siiski tasub siinkohal olla ettevaatlik väidetega nagu oleks meil ühtmoodi ja homogeenselt toimiv Euroopa Liit ning et sõidukite registreerimine ning tehnonõuete kontroll käib igal poolt samamoodi. Täpselt samuti nagu Soomes on tulumaks astmeline ning Inglismaal on liiklus „valel“ pool, on ka nõuded sõidukitele riigiti siiski pisut erinevad. Reegleid on ühes riigis palju ning need on kohati keerulised, seetõttu on sõiduki ostjal alati enne tähtsa otsuse tegemist soovitav pöörduda Transpordiameti poole.
  • Kui vajad täiendavat informatsiooni või konsultatsiooni, võta ühendust Transpordiameti ekspertidega, kuid pane tähele, et ilma sõidukit ja dokumente nägemata ei ole võimalik kõikidele küsimustele vastata. Transpordiameti ekspertide poole pöördumiseks kirjuta info@transpordiamet.ee
Täiendav info
  • Kui üks abikaasa käsutab abikaasade ühisvara hulka kuuluvat vallasasja (sõidukit), siis abikaasade ühisvaras oleva sõiduki võõrandamisel eeldatakse teise abikaasa nõusolekut.
  • Sõidukile vastutava kasutaja lisamiseks peab kõnealune isik andma kirjaliku nõusoleku liiklusregistrisse kandmiseks.
     

Kui tekib milleski kahtlus, siis parem ära osta!

  • Pigem kontrolli rohkem kui vähem ja kahtluse korral jäta tehing tegemata.
  • Ka juhul, kui kõik näib korras olevat, tasuks müüjaga kokkuleppel käia vastava margi esinduses, et kontrollida sõiduki andmeid ja teha ülevaatus. Suuremad vead tulevad kindlasti välja.
  • Alati on soovitav kaasata ostu-müügiprotsessi tuttav autoasjatundja ning võimalikult vähe uskuda müüjate ilujuttu, eriti sõiduki endise omaniku (naisterahvas või pensionär, kes sõidukiga ainult pühapäeviti kirikus käis jne) kohta.
  • Kui ostad sõidukit korralikult automüügifirmalt ja siiski ilmneb mõni tõsisem probleem, siis leiab müüja mõistliku lahenduse kuni sõiduki tagasivõtmiseni. Eraisikust müüja või kahtlane automüügiplats ei tee seda kunagi.

NB! Transpordiamet ei uuri sõiduki registritoimingute tegemisel sõiduki ajalugu, kuna selleks pole tal seadusest tulenevat kohustust, seega lasub kogu vastutus pigem ostjal.
 

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti juhendist "Kasutatud autode müük" leiad näpunäiteid ja soovitusi, kuidas toimida ning mida tähele panna, kui Sul on plaanis osta kasutatud sõiduk. 

kasutatud sõiduki ost-skeem

Kas sellest lehest oli abi?

Viimati uuendatud 10.02.2025

search block image